Nya Nissan Qashqai ska locka tillbaka köparna – med hybridteknik
Helt nya Qashqai, Nissans storsäljare, ska presenteras nästa vecka. Här är lite vad vi har att vänta oss.
Nya Qashqai är efterlängtad av Nissan, inte minst då den är försenad på grund av coronabaserade störningar i produktion och hos underleverantörer. Men snart är det dags för nya generationen att träda fram, avtäckningen äger rum om en vecka, alltså den 18 februari.
Qashqai har varit populär sedan första generationen introducerades sent 2006. Modellen har under många år varit Nissans storsäljare i Europa, och faktiskt har den även flertalet gånger varit märkets mest sålda modell i hela världen.
I Europa har försäljningen legat stadigt över 200 000 sålda exemplar årligen, betydligt bättre än exempelvis Volkswagen Tiguan. Men på senare år, efter toppnoteringen 2017 (nästan en kvarts miljon exemplar i Europa, hälften av globala volymen), har siffrorna dalat en aning medan exempelvis nämnda Tiguan har ökat. Och i fjol kom ett jättetapp på minus 38 procent, förstås till stora delar på grund av coronavirusets härjande. Även Tiguan tappade en oerhört stor del av sin försäljning av samma anledning (minus 34 procent).
Ett aber för Qashqai har varit att den, trots konkurrenskraftigt pris, har börjat kännas daterad. Senare i år är det åtta år sedan modellen sattes i produktion och uppdateringarna som genomfördes för drygt tre år sedan var inte av den kaliber man förväntade sig.
Men nu är det alltså dags för Qashqai att vinna tillbaka bilköparnas förtroende, Nissan har några ess i rockärmen. Frågan är om de räcker till för att skjuta försäljningssiffrorna i höjden.
Först och främst kommer Nissan inte att erbjuda nya Qashqai med dieselmotorer. I stället satsar man på e-Power-tekniken som sedan tidigare är lanserad i Japan. Det betyder att nya Qashqai kommer att erbjudas som hybrid, alltså där en bensinmotor och en elmotor samverkar. Nissan har tidigare beskrivit e-Power-drivlinan som extremt energisnål då bensinmotorn endast används till att ladda batteriet. Elmotorn står för framdrivningen. De har till och med gått så långt att de hävdar att det känns som att köra en elbil, men utan att behöva tänka på laddning.
Någon laddhybridvariant av nya Qashqai ser inte ut att vara aktuell, däremot mildhybridversioner där en bensinmotor får mindre elektrisk assistans.
Vill man ha mer elektrifiering i sin blivande Nissan-bil får man helt enkelt titta på märkets elbilar, ett område Nissan var tidiga att ge sin in på. Förutom elektriska skåpbilar har Nissan förstås storsäljaren Leaf och snart även helt nya elbilen Ariya med 50 mils räckvidd. Sistnämnda får ses som nya Qashqais elektriska syskon.
Nissan har släppt några få bilder som ger oss några hintar om nya Qashqai. Bilden högst upp i artikeln visar hur modellens nya strålkastare ser ut, och ett antal bilder som släpptes för ett par månader sedan visade hur det digitala mätarklustret samt nya infotainmentsystemet ser ut, plus mittkonsolen med ett moderiktigt växelreglage i minimalistisk stil. I ”teaserfilmen” ovan ser vi dessutom att nya generationen får massagestolar.
Enligt förhandsuppgifter kommer Qashqai generation tre att ha längre axelavstånd än sin utgående föregångare vilket sägs ge 2,8 centimeter med benutrymme i knähöjd för baksätespassagerarna. Även utrymmet för åkande i framstolarna ska vara bättre än tidigare.
Bagageutrymmet ska samtidigt ha växt med 74 liter till totalt 494 liter, något som åstadkommits bland annat av att bakre hjulupphängningarna har kunnat göras mer kompakta än hos dagens generation.
Om en vecka bjuds vi på all fakta och specifikationer, tillsammans med bilder på hela bilen. Håll ut!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se