Nya Nissan Qashqai – tre snabba från provkörningen
Storsäljaren Nissan Qashqai rullar nu ut i helt ny skepnad, men är den bättre än sin föregångare? Just nu är vi iväg och kör modellen, för att ta reda på mer. Här är första intrycken.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren har begett sig till Sveriges kornbod – Skåne. Han befinner sig i landets sydligaste landskap, inte för att smaka på det nyttiga sädesslaget utan för att få ett första smakprov på helt nya Nissan Qashqai. Har den blivit nyttig? Vi ringer Jan-Erik för att kolla.
Nya Qashqai är utseendemässigt ingen revolution, hur upplevs bilen i övrigt?
– 1,3-litersmotorn har uppdaterats och kompletterats med en elmotor så att den blir en mildhybriddrivlina. Nästa är kommer Qashqai med nya tekniken e-Power där bensinmotorn genererar energi som lagras i ett litet batteri som sedermera driver en elmotor.
Ingen laddhybrid?
– Nej, varken det eller dieselmotor.
Hur upplevs den att köra? Förra generationen var ju direkt känd för att vara en körmaskin...
– Styrningen är uppdaterad och bättre. Bilen känns lite hoppig i låga farter men går behagligt på vägen. Skulle ändå säga att den är rätt lik andra generationen. Qashqai har vuxit lite vilket gör den Aningen större inuti. Bagageutrymmet har vuxit mest.
När kommer den till Sverige och till vilket pris?
– Lanseringen äger rum i september och priset börjar på 258 700 kronor och fortsätter upp till värstingen med automat och fyrhjulsdrift för 408 700 kronor. Storsäljaren Connecta med automat kostar från 331 000 kronor.
Nya Nissan Qashqai och hur den upplevs från både förarstol och baksäte kan du läsa om i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på teknikensvarld.se om du är Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se