Foto: Nissan Motor Corporation

Nya Nissan X-Trail officiell

Nissan elektrifierar sin nya stora suv X-Trail. Och tekniken påminner om den som Honda introducerar i Civic där en bensinmotor laddar ett batteri och bilen drivs av en elmotor. Nya X-Trail går också emot trenden och blir kortare än föregångaren.

Jan-Erik Berggren

För drygt 20 år sedan rullade Nissan fram en rätt snällt designad suv med namnet X-Trail. Nissan fortsatte sin suv-satsning med försäljningssuccén Qashqai vilket tvingade fram en rejäl uppdatering 2007 och 2014 där X-Trail växt och blivit allt större. Den utgående modellen – som såldes 2014 till 2021 – blev mer crossover än suv med en tydlig satsning på familjer med behov av stora utrymmen.

2017 var också X-Trail den suv/crossover som såldes i allra flest exemplar globalt. Nu är det dags för fjärde generationen och hög tid att elektrifiera den bilen som fortfarande har de stora familjerna som målgrupp.

Det vanliga vid generationsbyte är att bilarna växer i storlek. Det gör X-Trail också, men bara på bredden och på höjden. Hjulbasen är densamma som tidigare men nya X-Trail är tio millimeter kortare än den gamla.

1 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation
2 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation
3 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation
4 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation
5 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation
6 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation
7 AV 7
Foto: Nissan Motor Corporation

Inredning som Qashqai

Exteriördesignen har släktskap med populära Qashqai men framför allt har den mindre suvens interiör inspirerat X-Trail. Samma uppsättning med två 12,3-tumsskärmar finns nu i X-Trail som vi sett i Qashqai.

X-Trail har också samma assistans- och säkerhetssystem som Qashqai där autobromsen kan ”se” två bilar framåt. X-Trail kan köpas som femsitsig eller sjusitsig och för att underlätta insteget bak kan de stora bakdörrarna öppnas hela 85 grader. X-Trail har också trezons klimatanläggning.

Den stora nyheten är att X-Trail säljs med tre olika drivlinor. En 1,5-liters turbomotor med variabel kompression är grunden i mildhybriden, e-Power där bensinmotorn laddar ett batteri på 2,1 kWh och inte är i kontakt med drivaxeln fram samt en intressant e-Power e-4ORCE med dubbla elmotorer för mjuk och effektiv fyrhjulsdrift. Effektuttaget är 163 hästkrafter från mildhybriden, 204 hästkrafter från e-Power och 213 hästkrafter från den fyrhjulsdrivna versionen. 

En liten detalj är att e-Power bara finns som femsitsig.

1 AV 5
Foto: Nissan Motor Corporation
2 AV 5
Foto: Nissan Motor Corporation
3 AV 5
Foto: Nissan Motor Corporation
4 AV 5
Foto: Nissan Motor Corporation
5 AV 5
Foto: Nissan Motor Corporation

Mjukare fyrhjulsdrift

Att eldriften sköter kraften till fram- och bakaxeln betyder att bilen kan ligga mer plant och att det inte finns någon kardanaxel betyder mer utrymme invändigt.

Bensinmotorn arbetar från 1600 r/min upp till maximalt 2800 r/min när motorn laddar batteriet. Som effektivast ska drivlinan vara vid ett varvtal på 2400 r/min. Kritiken mot den här typen av drivlinor handlar om att motorn rusar utan att bilen accelererar nämnvärt. Det kan föraren uppleva som störande och lite konstigt då motorns varvtal inte linjerar med hur bilen accelererar. Vi får se hur duktiga Nissans ingenjörer varit på att bygga bort den effekten.

Enligt Nissan finns det i dag inga planer på att lansera den här typen av drivlina i Qashqai.

Lansering och säljstart i Sverige sker i höst och tanken är att alla tre drivlinor ska säljas på alla marknader i Europa. Nya X-Trail byggs i samma fabrik i Japan som Nissan Patrol och Infinitis stora suv. 

Nissan har plockat fram fem färger till X-Trail där varje färg kan kompletteras med svart tak.

Några lanseringsdatum och prisuppgifter har Nissan ännu inte klämt fram.