Nya Opel Astra – första officiella informationen
På Frankfurtsalongen i september tänker Opel ställa ut nya Astra, men redan nu tillgodoser de alla intresserade med officiella bilder och information. Nya Astra är rymligare och rundare än tidigare samt lånar en hel del idéer från populära storebror Insignia.
Vi har redan sett bilder på nya Astra, ett bildutskick som Opel inte låg bakom. I dag har de däremot valt att skicka ut nya bilder och förhandsinformation den officiella vägen.
Nya Opel Astra har publik premiär på bilsalongen i Frankfurt den 17 september. Då visas den som femdörrars halvkombi som mäter 442 centimeter på längden, vilket är 17 centimeter längre än motsvarande modell av nuvarande generation. Axelavståndet har även det vuxit – med 7,1 centimeter. Detta borgar för bättre innerutrymmen, både i fram- och baksäte.
Spårvidden har också ökat jämfört med tidigare och tillsammans med en ny bakaxelkonstruktion ska detta ge bilen ett rappare uppförande samtidigt som komforten har förbättrats.
Chassit är helt nytt och är av så kallat mekatroniskt system där mekaniska funktioner och elektronisk kontroll är helt integrerat. Som extrautrustning kan chassit förses med Flex Ride, det elektroniska system konstant anpassar chassisättningen efter rådande körförhållande. Föraren kan dessutom använda sig av tre förinställda program – Standard, Sport och Tour.
Formmässigt har det hänt en hel del med nya Astra jämfört med gamla. Formspråket är rundare och mjukare och följer lite i storebror Insignias spår. Med kraftigt lutande framruta och något sluttande taklinje får man lite coupékänsla, dock inte av samma mått som hos Insignia. Opels formgivare har jobbat med bilen i vindtunneln i hela 600 timmar, allt för att få aerodynamiken optimal. Jämfört med dagens Astra får man nog påstå att form har fått större fokus än tidigare, något som oftast gör funktionen aningen lidande.
– Det designtema som introducerades med Insignia, vingen och knivbladsformen, har vidareutvecklats i Opel Astra. Det är viktigt att varje Opel-modell har sin egen identitet säger Mark Adams, vice design-vd hos General Motors Europe. Därför har Opel Astra bland annat dubbla ”vingar” i baklyktorna och ett dynamiskt omvänt knivblad på sidan som sammanbinder de kraftfulla formerna från bakrutan och C-stolpen.
Inuti bilen andas det också nytt med en interiör (finns inte på bild än) som även fått ta del av de ving- och knivbladsformer som vice design-vd:n nämner.
Hela åtta motorer är aktuella vid lanseringen av nya Opel Astra. Fyra av dessa är CDTI-motorer, det vill säga dieselmotorer med common rail-insprutning. Dessa finns med volymer från 1,3 till 2,0 liter och effektspannet sträcker sig från 95 till 160 hästkrafter. Alla har partikelfilter som standard. Något senare kommer en extra snål och miljövänlig EcoFlex-version.
Bensinmotorerna är också fyra till antalet. Dessa är på 1,4 eller 1,6 liter och ger mellan 100 och 180 hästkrafter. Dagens sugmotor på 1,8 liter ersätts av en turbomatad 1,4-litersmaskin på 140 hästkrafter. Denna ger 14 procent högre vridmoment än sugmotorn, samtidigt som förbrukningen – som Opel formulerar det – bibehålls på en förnuftigt låg nivå.
Andra nyheter som kommer till nya Astra är en ny generation bi-xenonstrålkastare som med hjälp av nio olika inställningar anpassar intensitet och räckvidd efter rådande väg- och körförhållanden, Opel Eye, introducerades i Insignia, som kan läsa av vägmärken och även varna föraren om han eller hon är på väg att vingla utanför körbanan, samt nya ergonomiska stolar som förutom komfort även ska vara säkrare.
Det lär bli en tuff kamp om kunderna i Golf-klassen.
https://youtu.be/O69d_9IbC1w?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se