Nya Opel Astra Sports Tourer officiell – fakta och bilder
Opel presenterar nu märkets starkaste kort för den svenska marknaden, nya Astra i kombiutförande. Den är knappt märkbart större än föregångaren men är ändå rymligare och 200 kilo lättare. Motorer på upp till 200 hästkrafter erbjuds.
Nya Opel Astra i halvkombiutförande i all ära, men det är kombiversionen – Sports Tourer – som Opel-spekulanterna i kanske framför allt Sverige gått och väntat på – och nu är den här!
Framifrån är nya Astra Sports Tourer identisk med sitt halvkombisyskon. Nya Astra-generationens front kännetecknas av en större grill med dubbla kromribbor som omgärdar Opel-blixten samt helt ny frontspoiler med större dimljus. Strålkastarna är även de helt nya och beroende på vad man kryssar i på tillvalslistan går det att få dessa i LED med IntelliLux-systemet som konstant använder sig av helljuset och bländar av endast där det behövs, helt automatiskt.
Från C-stolparna och bakåt skiljer det sig kraftigt mellan halvkombin och kombin. Fönsterkromlisten som följer taklinjen gör det hela vägen på halvkombin, medan den vid D-stolpen på kombin viker av nedåt och avslutas vid bakrutans nedre hörnkant.
Bakänden på kombin skiljer sig väsentligt från den som finns på halvkombin. Astra Sports Tourer har inte riktigt samma ”snickarglädje” utan är mer konventionell. Bakljusen är rakare och inte ”bumerang-formade”, stötfångaren är även den rak i stället för sluttande in mot mitten, och de konkava plåtytor som ger halvkombin karaktär där bak lyser med sin frånvaro. Således har registreringsskylten flyttas upp från stötfångaren till ytan mellan och strax under bakljusen.
Nya Astra Sports Tourer bygger på en helt ny plattform som medför högre krocksäkerhet och lägre vikt. Upp till 200 kilo lättare är nya kombin jämfört med utgående generation. Men den har inte blivit mindre, inte heller speciellt mycket större.
Med 470,2 centimeter från för till akter är nya Astra Sports Tourer endast fyra millimeter längre än föregångaren. På bredden mäter den 187,1 centimeter vilket är 5,7 centimeter mer än tidigare, och på höjden är den 3,6 centimeter lägre än tidigare med sina 149,9 centimeter.
Trots de få extra millimetrarna på längden har bilen blivit rymligare för både åkande och bagage. 2,6 extra centimeter i framsätet och 2,8 centimeter extra för baksätespassagerarnas ben. Hur mycket bagage som ryms med uppfällt baksäte (kan fällas enligt 40/20/40-principen om man kryssar för det som tillval) nämner inte Opel. Däremot berättar de att med fällt baksäte ryms 1 630 liter. Det är 80 liter mer än i föregångaren.
Som vi kan se på bilderna i galleriet nedan bildas tyvärr inte ett helt slätt lastutrymmesgolv när baksätesryggen är i nedfällt läge. Bra att dock den smarta bakluckeöppningsfunktionen som allt fler bilar utrustas med i dag, nämligen att man med en fotrörelse kan öppna eller stänga bakluckan.
Bensin- och dieselmotorerna till nya Astra Sports Tourer är flera och bjuder på cylindervolymer från 1,0 till 1,6 liter samt effektuttag på mellan 95 och 200 hästkrafter. Bensinmotorn 1,6 Ecotec Direct Injection Turbo heter toppalternativet, alltså den med 200 hästkrafter, och har ett maxvrid vid overboost på 300 newtonmeter. Opel utlovar en tyst maskin med stark och jämn kraftfördelning över hela varvtalsområdet.
Nya Astra-kombin har, utöver redan nämnda intelligenta matrisstrålkastarna IntelliLux, en rad andra säkerhetsfunktioner så som senaste generationens Opel Eye som bland annat läser av vägskyltar, varnar för vinglig färd och korrigerar styrningen om så behövs, kollisionsvarning med autobroms som kan stoppa bilen helt vid hastigheter under 40 km/h.
Infotainmentsystemet med IntelliLink är kompatibelt med både Android Auto och Apple Carplay för smidigare hopkoppling av bil och mobiltelefon med allt vad det innebär i form av extratjänster och applikationsmöjligheter. Från och med hösten 2016 får Astra Sports Tourer Opels OnStar-tjänst som gör bilen ännu lite smartare, exempelvis ringer den upp ett larmnummer vid en olycka.
Nya Opel Astra Sports Tourer kommer till Sverige under våren 2016. Orderböckerna kommer sannolikt att öppna tidigare än så. Den tyska marknaden öppnar sina redan den 10 oktober. Några priser har ännu inte offentliggjorts. Halvkombiversionen börjar i Sverige på 159 900 kronor, så lägg på några tusenlappar på den summan så är du nära kombins instegspris
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se