Nya Opel Corsa OPC officiell – fakta, bilder och pris
Opels trimavdelning OPC visar var skåpet skall stå. Nya Corsa OPC har nämligen 207 hästkrafter, alldeles tillräckligt för att klå kombattanterna från Peugeot, Renault och Volkswagen. Men räcker det hela vägen in i kaklet?
Förra generationens Opel Corsa OPC var ett litet lyckopiller som fick oss på redaktionen att gå igång. ”Bästa OPC-bilen någonsin” hördes eka mellan tidningshögar, datorskärmar och reportrar. Frågan är om Opels OPC-avdelning kan toppa vad de då hade skapat...
På papperet ser det bra ut. Nya Opel Corsa OPC har precis som föregångaren en 1,6 liter stor turbomotor men i stället för 192 hästkrafter och 230 newtonmeter (266 med overboost) ger nya maskinen 207 hästkrafter och 245 newtonmeter (280 med overboost). De nya siffrorna är väldigt snarlika de som specialversionen Nürburgring Edition av gamla Corsa OPC uppvisade. Den hade 210 hästkrafter och 250 newtonmeter (280 med overboost).
Nya Corsa OPC gör 0-100 km/h på 6,9 sekunder vilket är tre tiondelar snabbare än föregångaren men en tiondel långsammare än Nürburgring Edition.
Opel uppger att en accelerationsökning på femte växeln från 80 till 120 km/h tar 6,8 sekunder och att toppfarten är 230 km/h. Det är siffra som gamla Nürburgring Edition noterades för, men fem kilometer snabbare än vanliga Corsa OPC.
Det är inte bara accelerationssiffran som har kapats. Förbrukningssiffran har också tappat en del, från gårdagens 0,79 till dagens 0,75 liter per mil vilket motsvarar 174 gram koldioxid per kilometer (tidigare 190 gram).
Effektmässigt slår Opel konkurrenterna på fingrarna. Volkswagen Polo GTI har numera 192 hästkrafter och Peugeot 208 GTi samt Renault Clio RS har 200 jämnt. De två förstnämnda klår dock Opel när det kommer till maxvridet medan Renault har samma siffra.
Samtliga nämnda konkurrenter slår nya Corsa OPC när det kommer till accelerationen. 6,7 sekunder behöver Volkswagen och Renault på sig, 6,8 sekunder krävs för Peugeot ha nå 100 km/h.
Corsa OPC:s motor är sammankopplad med en sexväxlad manuell låda som har korta slag. För att köra bilen ska man inte behöva veva runt med spaken i tid och otid utan Opel berättar att bilen kan ”gubbköras” på höga växlar utan problem.
Det är inte bara drivlinan som är sportigt betonad i nya Corsa OPC. Chassit, som är sänkts med tio millimeter, är avstämt för att passa bilen i övrigt och många timmar har lagts på Nürburgring för att få paketet i balans. Corsa OPC är försedd med Konis FSD-stötdämpare (Frequency Selective Damping) som innehåller en extra oljekammare som ger snabbare reaktioner mellan olika underlag och körsätt.
Bilen rullar på 17-tumshjul med däck 215/45-däck och har ventilerade skivor fram som mäter 308 millimeter. Som tillval finns ett Performance-paket som bland annat innehåller en mekanisk diffbroms, 18-tumsfälgar och 330 millimeter höga bromsskivor samt ok från Brembo.
Två olika bakvingar finns att välja mellan, en ”normal” och en stor.
Vill du prova på att slå dig ner i Recaro-stolarna i nya Opel Corsa OPC är det till bilsalongen i Genève i mars du ska bege dig. Om du inte vill ta dig så långt får du i stället vänta till senare i vår då det är premiär hos de svenska Opel-handlarna. Då har du också möjligheten a slanta upp 248 900 kronor (eller mer, beroende på utrustning) om du vill köra hem med ett exemplar.
Nu håller vi tummarna för att Opel släpper en Nürburgring Edition baserad på nya Corsa OPC.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se