Nya Opel Insignia Country Tourer officiell
Efter Grand Sport kom Sports Tourer och efter Sports Tourer kommer nu Country Tourer. Vi pratar förstås om tredje skepnaden av hett efterlängtade Opel Insignia generation två.
Vi var nyligen iväg och körde nya Opel Insignia som i halvkombiformat har fått tilläggsnamnet Grand Sport. Redan vid första upplevelsen bakom ratten imponerade modellen med bra köregenskaper, hög komfort, låg ljudnivå och riktigt konkurrenskraftigt pris. Men innan vi hinner ge oss iväg igen för att köra kombiversionen Sports Tourer passar Opel nu på att presentera den lite ”ruffigare” varianten Country Tourer, Opels svar på exempelvis Volkswagen Passat Alltrack.
Nya Opel Insignia Country Tourer sägs bjuda på samma egenskaper som sina två andra Insignia-syskon, men med två centimeter högre markfrigång, svarta plast längs frontspoiler, stötfångare, tröskellådor och skärmkanter och silverfärgade hasplåtar (i plast misstänker vi) både fram och bak.
– Vår målsättning var att nya Insignia Country Tourer skulle ha en rejäl och robust framtoning, samtidigt som den också förmedlar Opels moderna designfilosofi att ”förena skulpturalt artisteri och tysk precision”, förklarar Mark Adams, Vice President Design.
Modellen är dessutom utrustad med fyrhjulsdrift baserad på den Twinster-teknik som vi skrev ingående om i början av året. Det innebär avsaknad av traditionell differentialväxel men med torque vectoring-teknik som som med exakthet portionerar ut kraften till det eller de hjul som behöver den mest vid ett visst tillfälle.
Insignia Country Tourer av årgång 2018 har även Opels så kallade Flexride-chassi som anpassar en rad parametrar automatiskt eller baserat på förarens val av läge – Standard, Sport eller Tour. Chassits beteende analyseras och kalibreras via Drive Mode Control, och förutom anpassning av stötdämpningen påverkas även styrningen, gasresponsen och växlingarna (om bilen är utrustad med automatlåda).
– Country Tourer är det perfekta valet för de som vill kombinera ultramoderna uppkoppling och assistanssystem med utrymmen, offroadkapacitet och individuell styling. De praktiska egenskaperna och den spännande robusta framtoningen gör denna kombi till den idealiska bilen för alla med aktiva fritidsintressen, konstaterar Peter Christian Küspert, Opel Vice President Sales & Aftersales.
Jämfört med gamla Insignia Country Tourer har nya generationen blivit betydligt rymligare, inte bara för passagerarna utan även för bagaget, och det beror på att modellen har blivit en hel del längre samt att axelavståndet har utökats med 9,2 centimeter. Lastutrymmet rymmer maximalt, med nedfällt baksäte, 1 665 liter vilket är 130 liter mer än i föregångaren. Det är samma siffra som för Sports Tourer som från början meddelades rymma 1 640 liter, men det är alltså fel.
Baksätet fälls enligt 60/40-principen men mot extra betalning kan 40/20/40-delning fås.
Räcker inte bagageutrymmet till kan takräcken monteras på takrailsen, dessa får bära 100 kilo.
Opel går inte speciellt djupt in på informationen runt motorerna till nya Insignia Country Tourer men skriver att modellen kommer att få ta del av ett brett utbud av energieffektiva motorer, bland annat en helt nyutvecklad turbodieselmotor av modernaste snitt. Till maskinerna hör bland annat en nyutvecklad åttastegad automatlåda.
Precis som sina två modellsyskon Grand Sport och Sports Tourer kommer nya Country Tourer med mycket av det senaste i teknikväg, bland annat nya generationen IntelliLux LED-matrixstrålkastare med fler LED-kluster än tidigare för effektivare ljusspridning, och en extra fjärrljusfunktion som låter helljuset lysa uppemot 400 meter.
Adaptiv farthållare med autobroms, filhållningsassistans, kameror som tillåter 360-gradersvy runt bilen, head up-display, IntelliLink med Apple CarPlay- och Android Auto-kompabilitet samt Opel OnStar är andra tekniker som nya Insignia Country Tourer kommer skeppad med.
Även om modellen presenteras på nätet redan i dag dröjer det till själva världspremiären. Den äger nämligen rum först på Frankfurtsalongen i september. Till Sverige kommer den i höst till ett i dagsläget okänt pris.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se