Nya Opel Insignia Grand Sport – tre snabba från provkörningen
Nu är det Tyskland och Frankfurt som gäller för PeO Kjellström. Där tar han sig an nya Opel Insignia Grand Sport, alltså halvkombin. Vi undrar om det gamla Opel-hjärtat börjat dunka igen?
– Lite så får man väl säga, det här är ett gott tecken för att Opel skall kunna uppnå den status de hade när bilarna hette Ascona och Manta. Även om det nu blir franskägt i framtiden…
Insignia är samma namn som förr men det ersätter väl ett inte helt lyckat projekt från tidigare?
– Beror på hur man ser det. I Sverige har det gått dåligt men globalt har i alla fall 940 000 Insignia sålts. Och med denna skönhet kan det bara bli fler. Den ser inte bara bra ut, den ligger jättebra på vägen, inte bara rakt fram, och klarar ojämnheter med bravur. Dessutom förefaller den spökligt tyst. Och i Sverige blir den grymt bra prissatt.
Jaså, vad kommer det att kosta då?
– Från 229 900 kronor för en 165 hästkrafter stark turbomotor, och då är den bra utrustad. Det är 60 000 kronor billigare än motsvarande Passat. Bilarna kommer till sommaren.
Hela historien kan du läsa om i nästa nummer av Teknikens Värld, det vill säga nummer 9/2017.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se