Nya Opel Meriva – mångsidig familjefraktare
Med mer svepande linjer och större mångsidighet ska nya Opel Meriva ta hand om taktpinnen i kompakta MPV-klassen. Några av nyheterna jämfört med utgående modell är längre hjulbas och bredare spårvidd samt de iögonfallande bakdörrarna som är upphängda i bakkant.
Första generationen Opel Meriva såg dagens ljus för åtta år sedan och följde i fotspåren av MPV-brodern Zafira. Skillnaden mellan dessa båda flexibla familjefraktare var att Meriva är mindre och mer kompakt än storebror Zafira, och så är det än i dag när nu nya Meriva presenteras av Opel i god tid innan världspremiären på Genèvesalongen i mars.
Egentligen har vi redan sett nya Meriva förut. Det var på Genèvesalongen förra året, då i konceptform. Som vi kan se har den produktionsklara bilen behållit samma linjespel som utställningsbilen. Ställer vi de båda generationerna Meriva bredvid varandra ser vi klara skillnader utseendemässigt. Nya generationen har ett formspråk som hämtats från Insignia, ett formspråk som även har smittat av sig till nya Astra, om än i mindre portion. De tydligaste kännetecknen för detta Opels nya formspråk är grillen och ”hockeyklubban” som löper parallellt med dörrtrösklarna för att svänga av uppåt mot a-stolpen.
Andra nyheter rent formmässigt jämfört med gamla Meriva är att sidobackspeglarna har – på lite sportbilsmanér – flyttat ned från sidorutornas framkant till dörrbladen, sidorutorna har fått mindre busslik utformning, speciellt med tanke på den lilla knycken strax bakom b-stolparna, samt att baken har blivit rundare med mer accentuerad stötfångare samtidigt som bakljusen har flyttat ned från d-stolparna till att bli mer personbilslika.
Sidorutornas knyck bakom b-stolparna är inte enbart ett estetiskt element, utan ger de yngsta baksätespassagerarna bättre sikt utåt.
En MPV av det här slaget ska inte enbart vara kompakt, den måste vara praktisk och smart också för att familjen ska kunna trivas och få plats tillsammans med alla prylar. Och precis som med tidigare Meriva har Opel tänkt på detta, dock genom att ta det ett steg längre.
Nya Meriva har för att förenkla insteget för baksätespassagerarna bakre dörrar som är upphängda i bakkant. Dessa kan öppnas upp, oberoende av de främre dörrarna, till hela 84 grader vilket är cirka 15 grader mer än vad konventionella dörrar klarar av. En b-stolpe är placerad mellan fram- och bakdörrarna för att säkerheten vid sidokollisioner inte ska äventyras. Dörrkonstruktionen kallas FlexDoor.
Inuti nya Meriva hittar man, precis som i föregångaren, baksäteskonstruktionen FlexSpace som gör det enkelt att flytta eller fälla ihop stolarna. Jämfört med tidigare är systemet förbättrat för lättare förståelse och smidigare handhavande.
– Med stolskonstruktionerna Zafira Flex 7 och Meriva FlexSpace har vi skapat en helt ny typ av fullt integrerad flexibilitet i bagage- och passagerarutrymme. När vi utvecklade Meriva var målsättningen att konstruera bilindustrins nya mångsidighetsmästare – och jag vet ingen annan bil som erbjuder så många finesser som förenklar vardagen, säger Alain Visser, Vice President Sales, Marketing and Aftersales.
För de åkande i framstolarna, som har mycket gemensamt med dem som sitter i nya Astra och Insignia, finns också en hel del inställningsmöjligheter. De främre stolarna går att skjuta 24 centimeter i längsled och 6,5 centimeter i höjdled. Opel framhäver stolarna som de med mest inställningsmöjligheter i klassen.
När det gäller att stuva undan de åkandes prylar i kupén ska det inte vara några problem. Prylfack och förvaringsutrymmen finns lite varstans, bland annat på den räls som löper mellan framstolarna som kan förses med utbytbara förvaringsenheter. Förvaringssystemet går under namnet FlexRail.
Till nya Meriva finns att välja mellan sex olika motorer, alla turbomatade. Effektspannet sträcker sig från 75 till 140 hästkrafter. Snålast är den så kallade EcoFlex-motorn. Till motorerna finns två manuella växellådsalternativ, fem- respektive sexväxlade, samt ett automatlådealternativ med sex steg.
Nu återstår det att vänta på premiären på bilsalongen i Genève då vi kommer att få ta del av mer fakta och interiörbilder på Opels nya lilla flexibla MPV. Försäljningsstart är det till sommaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se