Peugeot 108 – tre snabba från provkörningen
Dags för ny PeO-show, denna gång med nya Peugeot 108 i fokus, 107:ans efterträdare. Vi slår vår globetrotter en signal och kollar.
Hur är det med dig, PeO, och hur är det med nya 108?
– Fint med båda, en strålande dag i dag. Peugeot är minst lika bra som nya Toyota Aygo jag körde förra veckan. Inte så underligt då det i grund och botten är samma bil, samma motor, samma allt utom karossen. Fast Peugeot säger att de har 68 hästar, inte 69 som Toyota. Fast de har också 69, de vill bara hålla kvar namnet 68 VTI för att inte skrämma bort kunder. Fransmän...
Men Peugeot har gått lite lugnare fram med sin version va?
– Ja den sticker ju inte ut lika mycket, men det finns en del roliga dekorpaket man kan beställa så att den blir lite fräckare. Och ”Top!” med sitt canvastak är ju kul.
Finns det priser och leveransdatum?
– Inga priser trots att bilen lanseras 30 augusti. Men Peugeot säger att de ska ha en instegsmodell under 100 000 men då blir det tredörrars. Peugeot siktar dock på att vara billigare än Aygo i alla versioner. Oklart om de kommer att ta hem den 82 hästkrafter starka motorn, Peugeots egen. Det borde de göra. Den förvandlar en bra bil till en riktigt bra bil.
Det låter riktigt bra detta, det måste vi höra mer om. Det får vi också göra, närmare bestämt i Teknikens Värld nummer 16/2014 där PeO berättar allt om hur nya Peugeot 108 är att umgås med och köra. Missa inte det! 17 juli i butik.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se