Nya Peugeot 308 GTi officiell – välj mellan 250 och 270 hästkrafter
Det är ett tag sedan senaste generationen 308 såg dagens ljus. Ända sedan dess har vi gått och väntat på en sak – GTi-versionen. Nu är den här!
Peugeot har en lång historia av högpresterande GTI-modeller. Vem minns inte guldkorn som 205 GTI och 405 Mi16, eller varför inte någon av de senaste modellerna, exempelvis RCZ R? Den franska biltillverkaren tänker inte förbise sin GTI-historia utan kör vidare i det snabba spåret, denna gång med att presentera helt nya 308 GTi (observera litet ”i”), baserad på den generation 308 som kom 2013.
Förra 308 GTi var en kul bil med 200 turbomatade hästkrafter som gjorde 0-100 km/h på 7,7 sekunder. I dag står sig dessa siffrorna inte speciellt bra i golfklassens övre GTI-division. Peugeot har hakat på tåget med mer effekt och snabbare accelerationstider.
Nya 308 GTi har nämligen 250 hästkrafter – och 270 (egentligen 272, men Peugeot har avrundat för att få en snyggare siffra).
Jo, du läste rätt. Fransmännen erbjuder den 1,6 liter stora turbomaskinen med två effektuttag, på samma sätt som Volkswagen gör med Golf GTI (220 och 230 hk) och Seat gör med Leon Cupra (265 och 280 hk).
Toppeffekten hos både modellversionerna nås vid 6 000 r/min och maximalt vridmoment, som uppnås vid 1 900 r/min, är hos både 330 newtonmeter.
Kraften når via en sexväxlad manuell låda – och en Torsen-diff på 270-hästarsversionen – framhjulen.
0-100 km/h avverkas på 6,2 sekunder respektive 6,0 sekunder. Det är bara ett par tiondelar långsammare än de båda nämnda Leon Cupra-modellerna, som är starkare. Toppfarten är på sedvanligt vis elektroniskt begränsad till 250 km/h.
Oavsett version, 250 eller 270 hästkrafter, är förbruknings- och utsläppssiffrorna desamma. 0,60 liter per mil enligt EU-körcykeln, vilket innebär 139 gram koldioxid per kilometer.
Nya 308 GTi med 250 hästar rullar på 18-tumshjul som standard, skodda med Michelin Pilot Sport 3 i dimension 225/40 och med hastighetsindex W (270 km/h). Den med 270 hästar rullar på en tum större hjul, det vill säga 19-tumsfälgar med Michelin Super Sport-däck i dimension 235/35 och med hastighetsindex Y (300 km/h). 250-hästarsversionen kan för en extra peng utrustas med den större dimensionen. Att välja de större hjulen sparar alltså inte på slantarna, däremot sparar de på vikten – två kilo per hjul.
Bakom hjulen döljer sig 380 millimeter höga och ventilerade ”kolfiberskivor” fram och 268 millimeter höga bak. De främre kramas om av fyrkolvsok. Framvagnen är av MacPherson-typ och bakvagnen har en multilänkkonstruktion. Peugeots ingenjörer har skruvat och trixat massor med både fram- och bakvagn för att få till en styv konstruktion som tål påfrestningar men med bibehållen komfort.
Snart är 308-paletten komplett. Från små och snåla bensin- och dieselmotorer till de nyligen lanserade GT-modellerna (bensin 205 hk, diesel 180 hk) – och så nu GTi-versionen med upp till 270 (okej, 272 om vi ska vara exakta) hästkrafter. Den enda som saknas är 308 R HYbrid som visades upp i Shanghai i våras. 500 hästkrafter vore något för konkurrenterna att bita i, inte minst kommande Golf-värstingen med 420 hästkrafter.
Och så vill vi se en GTi-kombi, så klart! Kan de andra så kan Peugeot också.
Nya Peugeot 308 GTi, som fransmännen har gett namnet Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT (hur många orkar rabbla det?), har publik premiär på Goodwood Festival of Speed nästa vecka. Försäljningen drar igång till hösten. Några priser har ännu inte annonserats.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se