Nya Peugeot 308 GTi – tre snabba från provkörningen
Peugeot ger sig in i den heta GTI-klassen med helt nya 308 GTi. Räcker en turboladdad 1,6-litersmotor med 270 hästkrafter för att utmana de bästa? Vi provkör i Portugal.
Hej Erik, vad har Peugeot att visa i Portugal?
– Roligt nog en helt ny GTi-version av deras golfklassare 308. De har ju haft 308 GT med 205 hästkrafter sedan en tid men det här är en vässad GTi, eller rättare sagt 308 GTi by PEUGEOT SPORT, som den heter officiellt. Men det orkar väl ingen säga.
Kan den matcha konkurrenterna?
– Den främsta konkurrenten heter Seat Leon Cupra och där har Peugeot en tuff nöt att knäcka. Jag skulle säga att priset blir avgörande. Peugeot har inte släppt några priser för 308 GTi men jag kan inte tänka mig att den blir dyrare än Leon Cupra som börjar på 290 000 kronor. 308 GTi har 270 hästkrafter, mot Seats 290 och det är nog inte alla spekulanter som kan komma överens med Peugeots knepiga förarmiljö.
Är den snabb?
– Det känns i alla fall så. 308 GTi går stumt på vägen och är påtagligt vässad jämfört med standardbilen. En torsendiff hjälper till att få ned kraften och sexväxlad manuell låda är enda alternativet, det blir ingen automatlåda. Den manuella lådan är sportig men märkligt utväxlad. Ni får läsa mer i kommande nummer av Teknikens Värld.
You heard what the man said! I kommande nummer av Teknikens Värld serveras du allt du vill veta om Peugeots nya GTi-racer i golfklassen. Missa inte det!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se