Nya Peugeot 5008 officiell – från MPV till suv
Glöm Peugeot 5008 som MPV, nu när nya generationen presenteras har modellen förvandlats till en suv, en rymlig sådan med plats för sju åkande.
När Peugeot presenterade 5008 sommaren 2009 var det en familjevänlig MPV med kompakta mått, men ändå rymlig för sju, vi fick se. När det nu är dags för en helt ny generation att kliva fram är modellen plötsligt en suv. 5008 tar därmed ungefär samma steg som Renault Espace som gick från att vara en MPV till att vara en crossover med en smula suv-gener i sig.
Peugeot berättar att nya 5008, som ska ställas ut på bilsalongen i Paris om några veckor, är 464 centimeter lång vilket gör den elva centimeter längre än gamla 5008 samt 19 centimeter längre än sitt mindre syskon i suvklassen – nya 3008 som presenterades i maj.
Avståndet mellan hjulaxlarna är även det elva centimeter längre än hos föregångaren och mäter numera 284 centimeter. Enligt fransmännen ska det ge gott om utrymmen på insidan för de åkande, inte minst benutrymmesmässigt.
Suven är sjusitsigt utförande där de två bakre stolarna är möjliga att plocka ur men även fällbara. Stolarna i andra sätesraden är separata och därmed juster- och fällbara individuellt. Dessutom är passagerarstolen fram fällbar vilket gör att upp till 3,2 meter långa plankor, eller andra föremål, kan stuvas in i kupén. Peugeot nämner att lastkapaciteten i femsitsutförande (de två bakre stolarna bortplockade) uppgår till 1 060 liter. Det är alltså vad som ryms bakom andra sätesraden, från golv upp till tak.
Utan att via några bilder på interiören berättar den franska biltillverkaren vidare att 5008 är utrustad med den senaste generationens i-Cockpit med mätarhuset placerat ovanpå instrumentbrädan, framför rattkransens övre del. En inte helt populär placering à la 308 och 3008.
Ovanför mittkonsolen är en åtta tum stor pekskärm placerad och sju vippknappar, enligt Peugeot smakfullt designade, står för snabb tillgång till funktioner som används frekvent.
Nya 5008 bygger på EMP2-plattformen som bland annat nya 3008 använder sig av. Förarhjälpmedlen är många och innefattar bland annat adaptiv farthållare med autobroms, avståndsvarnare, filhållningsassistens, trötthetsvarnare, helljusautomatik, hastighetsavkännare, dödavinkel-varnare samt 360-graders runt-om-sikt med kameror och parkeringsassistans.
Totalt tio drivlinealternativ presenteras med nya 5008, två bensinmotorer och fyra dieselmotorer i totalt fyra respektive sex utföranden. Dessa tar du del av i listan nedan.
Lanseringen av nya Peugeot 5008 äger rum våren 2017.
Peugeot 5008 2017
Bensinmotorer
• 1,2 PureTech 130 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard(CO2 117g/km) eller supereffektiv (CO2 115 g/km)
• 1,2 PureTech 130 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 120 g/km)
• 1,6 Puretech 165 hk S&S 6-växlad automatväxellåda (CO2 133 g/km)
Dieselmotorer
• 1,6 BlueHDi 100 hk S&S 5-växlad manuell växellåda (CO2 106 g/km)
• 1,6 BlueHDi 120 hk S&S 6-växlad manuell växellåda, standard (CO2108 g/km) eller supereffektiv (CO2 105 g/km)
• 1,6 BlueHDi 120 hk S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 112 g/km)
• 2,0 BlueHDi 150 hk S&S 6-växlad manuell växellåda (CO2 118 g/km)
• 2,0 BlueHDi 180 S&S 6-stegad automatväxellåda (CO2 124 g/km)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se