Nya Peugeot 5008 – tre snabba från provkörningen
PeO Kjellström är i Portugal för att bekanta sig med Peugeots kommande suv, 5008. Vi ringer och kollar läget. Hallå PeO!
– Hallå där från ett trevligt om än inte så soligt Lissabon. Peugeot 5008 är ju storebror till nyligen lanserade 3008 om det undgått någon.
Just det, vad är skillnaden?
– Möjlighet till två extra säten längst bak, ett justerbart och modernare baksäte med 33/33/33-fällning och även möjlighet att ändra ryggvinkel. Plus 19 centimeter i längd och cirka 160 kilo i vikt. Bättre benutrymme bak. Därmed tror jag vi täckt in rubbet.
– Har nu kört starkaste bensinmotorn med 165 hästkrafter och den är finfin, men hur bilen upplevs på vägen är jag inte helt tillfreds med. Mer om det berättar jag i tidningen.
Ah, okej... en liten cliffhanger alltså. När blir det Sverigepremiär?
– Det vet varken jag eller Peugeot Sverige. Det är problem efter en brand hos en underleverantör som tillverkar skum till instrumentpanel och dörrarnas insidor. Produktionen är i gång igen men 3008 har prioritet (ändå 3-4 månaders väntan i Sverige) och för 5008 gäller i nuläget september! Därför är inga priser satta men räkna med cirka 15 000 kronor dyrare än 3008.
I kommande nummer av Teknikens Värld berättar PeO mer om nya 5008, bland om varför den inte får fyrhjulsdrift.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se