Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Martin Meiners / Volkswagen

Nya Phaeton – lyxbilen som Volkswagen stoppade

Volkswagens lyxbil Phaeton var tänkt att få en uppföljare. Men i stället valde man att satsa på elektrifiering. Här är bilen som aldrig blev av.

2002 tog sig Volkswagen an ett nytt segment. Phaeton må ha varit diskret, den såg nästan ut som en ”vanlig” Passat, men var en lyxbil värd namnet. Tillverkningen höll ut till 2016 då den var tänkt att få en ersättare - Phaeton D2. Men sen kom dieselgateskandalen och Volkswagen skiftade fokus och satsade på elektrifiering även om man i Kina lanserade lyxbilen Phideon.

1 AV 6
Foto: Martin Meiners / Volkswagen
2 AV 6
Foto: MARTIN MEINERS / Volkswagen AG
3 AV 6
Foto: MARTIN MEINERS / Volkswagen AG
4 AV 6
Foto: MARTIN MEINERS / Volkswagen AG
5 AV 6
Foto: MARTIN MEINERS / Volkswagen AG
6 AV 6
Foto: MARTIN MEINERS / Volkswagen AG

Av fyra designförslag vann det av Marco Pavone och Tomasz Bachorski, varpå den körbara prototypen på bilderna här byggdes. Liksom Phideon, flertalet Audimodeller och Porsche Macan baseras Phaeton D2 på plattformen MLB och mätte 5,06 i längd, 1,90 i bredd och 1,45 på höjden.

Ställd bredvid sin föregångare känns D2 som än lyxigare och designen bjuder på mer skarpa linjer. Tittar vi in i bilen står det klart att jobbet inte var helt bortkastat. Interiören kom att hitta in i suven Volkswagen Touareg av tredje generation som lanserades 2018.