Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Porsche 911 GT3 2014
Nya Porsche 911 GT3 2014
Nya Porsche 911 GT3 2014
Nya Porsche 911 GT3 2014

Nya Porsche 911 GT3 med 475 hästar utan överladdning

Gillar du 911 och hög effekt med tar avstånd från allt vad överladdning heter? Då är nya Porsche 911 GT3 bilen för dig! 475 hästkrafter, 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppfart på 315 km/h bör väl räcka?

En ny generation Porsche 911 innebär inte enbart en ny bil, utan många modellversioner. Sedan introduktionen 2011 har vi sett Carrera som coupé och cabriolet, med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift samt med eller utan S. Många fler modellversioner återstår, exempelvis Targa, Turbo, GT2 och – inte minst – den snabbaste modellen utan överladdning, det vill säga GT3. Nu är den här – nya Porsche 911 GT3 som i dag har sin världspremiär på bilsalongen i Genève.

 Precis som hos föregående generation är det en boxermotor med cylindervolym på 3,8 liter som är drivkällan, en maskin som har sitt ursprung i Carrera S. Men där slutar i princip likheterna, både med föregångaren och Carrera S. Medan föregångaren hade 435 hästkrafter plockas det ut hela 475 hästkrafter vid 8250 r/min i nya generationen (varvtalsstopp vid 9000 r/min). Det sätter rejäl fart på bilen. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder, hela 0,6 sekunder snabbare än förra GT3:an som uppdaterades för fyra år sedan. 0-200 km/h avverkas på under tolv sekunder. Toppfarten är 315 km/h, en ökning med tre kilometer. Nürburgrings nordslinga ska avklaras på under 7 minuter och 30 sekunder.

 Det finns fler faktorer än effekten som påverkar prestandan. Dels den lättare konstruktionen där framför allt karossen visar en betydligt lägre siffra på vågen än tidigare, dels att nya 911 GT3 är försedd med Porsches sjuväxlade PDK-dubbelkopplingslåda som är vidareutvecklad med egenskaper hämtade från sekventiella tävlingslådor. Varje hästkraft i GT3 bär på tre kilo bil vilket innebär att bilens vikt ligger omkring 1425 kilo.

 En nyhet som inte bara är ny för 911 GT3 utan för alla serietillverkade Porsche-bilar är den aktiva bakhjulsstyrningen. Det ger bättre kurvtagningsförmåga. Beroende på hastighet styr bakhjulen i samma eller i motsatt riktning som framhjulen.

 De drivande bakhjulen har elektronisk diffbroms som portionerar ut precis den mängd kraft som behövs för optimalt fäste.

 Hjulupphängningen i aluminium är även den ny och kan justeras i höjdled. Cambervinkeln och toe-in kan så klart också ändras. Fälgarna mäter 20 tum och har centrumbult, som det ska vara på en GT3.

 Precis som hos de fyrhjulsdrivna versionerna av 911 Carrera är GT3 44 millimeter bredare över höfterna är standardkarossen.

 GT3 är alltså det snabbaste i 911-väg som du kan köra om du inte vill ha överladdning. Men inte speciellt länge till. Inom ett år, skulle vi tippa på, kommer en GT3 RS som har både högre effekt och är lättad ännu mer. Kanske vi även får se en GT3 RS 4,0 eller liknande som är värstingen av värstingarna.

 Nya Porsche 911 GT3 RS lanseras i augusti i år. Den svenska prislappen ligger på 1,35 miljoner kronor.