Foto: Porsche

Nya Porsche 911 GTS är här – kraftfullare än någonsin

Tolv år efter att Porsche lanserade första GTS-versionen av 911 är det nu dags för en ny generation att göra debut, och antalet hästkrafter är fler än i någon tidigare föregångare.

Enligt Porsche är den mer kraftfull, har ett mer distinkt utseende och har bättre köregenskaper än tidigare. Under huven sitter en tre liter stor sexcylindrig boxermotor som utvinner 480 hästkrafter (353 kW) – en höjning med 30 hästkrafter (22 kW) jämfört med nuvarande 911 Carrera S och föregående 911 GTS.

Modellen erbjuds med antingen den åttastegade dubbelkopplingslådan känd som PDK eller en sjuväxlad manuell växellåda (som kortats med tio millimeter). Därtill kommer ett sportchassi specifikt för GTS med Porsche Active Suspension Management (PASM) och högprestandabromsar från 911 Turbo. För första gången finns även Lightweight Design-paketet tillgängligt för GTS, med vilket man sparar 25 kilogram i vikt.

Nya 911 GTS kommer i fem utföranden

✓ 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, som coupé och cabriolet.
✓ 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift, som coupé och cabriolet.
✓ 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift.

1 AV 3
Foto: Porsche
2 AV 3
Foto: Porsche
3 AV 3
Foto: Porsche

I alla varianter sitter den tidigare nämnda boxermotorn med ett maximalt vridmoment på 570 newtonmeter, vilket är 20 newtonmeter fler än tidigare. 911 Carrera 4 GTS Coupé med PDK-låda gör noll till 100 km/h på 3,3 sekunder, något som är tre tiondelar snabbare än tidigare. Det är inte enbart bromssystemet som är lånat från 911 Turbo – även fjädringen kommer därifrån, vilket också fälgarna på 20 tum fram och 21 tum bak gör.

1 AV 3
Foto: Porsche
2 AV 3
Foto: Porsche
3 AV 3
Foto: Porsche

GTS-modellerna kännetecknas utseendemässigt bland annat av ett antal svarta eller mörktonade exteriördetaljer och Targa-versionen kommer med både Targa-båge och emblem. Exempel på svarta detaljer är frontspoilerläppen, fälgarna med centrumbult, motorluckans grill, GTS-bokstäverna på dörrtrösklarna och bilens bakparti. Därtill är strålkastarna mörktonade och väljer man till Sport Design-paketet blir det ännu mörkare.

https://youtu.be/ZxCu9hoWY4M

Även invändigt blir det mycket svart med detaljer som mittsektionerna på sätena, ratten, växelväljaren, dörrhandtagen, dörrarmstöden och locket till förvaringsfacket alla klädda i Race-Tex mikrofiber. Här går det att få de dekorativa sömmarna i konstaterande färger som Carmine Red eller Crayon. Samma gäller för säkerhetsbältena, varvräknaren och Sport Chrono-klockan samt de broderade GTS-bokstäverna i nackskydden.

I standardutrustningen ingår en GT-sportratt, Sport Chrono-paketet med mode switch och sportstolar. Porsche har valt att minska den inre ljudisoleringen i hopp om att uppnå en förhöjd körupplevelse och med Lightweight Design-paketet hoppas man kunna förbättra den ytterligare. Skalstolar, lättviktsbatteri och lättviktsglas har installerats i syfte att banta bilen. Därtill har baksätet monterats bort med en sammanlagd viktförlust på 25 kilogram.

Porsche 911 GTS finns nu tillgänglig med en prislapp som börjar på 1 415 000 kronor.