Porsche 911 Sport Classic är andra modellen i Heritage Design-serien som förra året sjösattes när 911 Targa 4S Heritage Design Edition (i bakgrunden) presenterades. Ytterligare två modeller ska lanseras framöver. Foto: Porsche AG

Nya Porsche 911 Sport Classic i gammal stil

Porsche presenterar i dag specialmodellen 911 Sport Classic som ska föra våra tankar tillbaka till 911:ans kanske mest framstående tidsepok, nämligen 1960-talet och början av 1970-talet. Denna av Porsche Exclusive Manufaktur unikt framtagna modellversion ska säljas i begränsad upplaga.

Det finns många modellversioner av Porsche 911, men vill man som 911-ägare sticka ut lite extra är det kanske 911 Sport Classic, som avtäcks i dag, som gäller. Den innehåller inte enbart det senaste i teknikväg från Porsche utan också detaljer och ett utseende som kan få många knän att bli svaga. Märkets specialavdelning Porsche Exclusive Manufaktur har tittat tillbaka i tiden, till ursprungliga 911:an som fanns mellan 1964 och 1973 och då framför allt till 911 Carrera RS 2.7. Särskilt är det ankstjärten, med dess kraftiga och fasta vinge, som för tankarna till ikoniska modellversionen från förr, dock har Porsche valt bort Fuchs-fälgarna som 911 Sport Classic av generation 997 hade.

Nytt möter gammalt. Foto: Porsche AG

Nummer 2 av 4

911 Sport Classic av generation 992 är andra modellen i den Heritage Design-serie som Porsche sjösatte i fjol i form av 911 Targa 4S Heritage Design Edition, en bil vi ser på flertalet bilder här och som pryds av siffran 50 på dörrarna då denna specialmodell ska symbolisera Porsches 1950-tal. Ytterligare två Heritage Design-modeller ska presenteras i framtiden. När så sker, det vet bara Porsche, men att de kommer att prydas av 70 samt 80 på dörrarna, för att representera årtiondena 1970 och 1980, är inte allt för svårt att gissa.

1 AV 8
Foto: Porsche AG
2 AV 8
Foto: Porsche AG
3 AV 8
Foto: Porsche AG
4 AV 8
Foto: Porsche AG
5 AV 8
Foto: Porsche AG
6 AV 8
Foto: Porsche AG
7 AV 8
Foto: Porsche AG
8 AV 8
Foto: Porsche AG

Turbo-bred

Utöver den speciella vingen, som alltså är typisk för tidiga 911-modeller, har Sport Classic-varianten fått så kallat ”dubbelbubbel”-tak, med andra ord två små bulor på taket likt många sport- och racerbilar från förr. Vidare har nya 911 Sport Classic fått samma breda kaross som 911 Turbo-modellerna. Bred kaross är i 911-världen vanligtvis synonymt med fyrhjulsdrift, men i detta fall är det endast bakhjulen som driver. Mer om drivlinan lite senare i denna text.

Grå, svart, blå och cognac

Porsche har valt att visa upp 911 Sport Classic i karossfärgen Sport Grey Metallic som är en variant på den Fashion Grey-kulör som som tidiga 356:or (Porsches första modell, läs historien om den här) hade. De grå karossdelarna täcks av två breda och parallella linjer som sträcker sig över huv, tak och bakvinge.
Är man inte förtjust i grått finns en annan grå färg att välja – samt en svart och en blå. Den svarta kulören är solid svart medan de båda andra är metallicfärger och har fått tjusiga namn i form av Agate Grey Metallic och Gentian Blue Metallic.

Interiört ser det ut precis som man tänker sig hur det bör se ut i en klassisk Porsche, man finner nämligen det smått ikoniska hundtandsmönstrade tyget Pepita som pryder slitytorna på stolarna samt på dörrsidorna.
Dörr- och instrumentpaneler samt övriga ytor på stolarna är klädda i läder, till viss del av anilintyp, som är svart samt cognac-färgat.

1 AV 6
Foto: Porsche AG
2 AV 6
Foto: Porsche AG
3 AV 6
Foto: Porsche AG
4 AV 6
Foto: Porsche AG
5 AV 6
Foto: Porsche AG
6 AV 6
Foto: Porsche AG

Manuell och stark

Precis som i 911 Carrera RS 2,7 för 50 år sedan har 911 Sport Classic en boxermotor med sex cylindrar. Något annat vore mer eller mindre ett helgerån. Men volymen på 2,7 liter är uppumpad till 3,7 liter och siffran tangerar därmed den i Porsche 911 Turbo-modellerna. Twinturbomatad är motorn också, precis som samtliga 911-modellversioner förutom GT3:an. Däremot delar den en annan detalj med 911 GT3, 911 Sport Classic är nämligen manuellt växlad och med sina 550 hästkrafter, 40 fler än i GT3, är denna speciella modellversion starkare än någon annan manuellt växlad 911. Effektmässigt placerar sig 911 Sport Classic mellan 911 GTS-modellerna (480 hk) och 911 Turbo (580 hk).

Växellådan har försetts med automatisk mellangas vid nedväxlingar och kort växelspaken för rätt känsla i högerhanden. Sportavgassystemet har anpassats för modellen och ska ge ett något annorlunda ljud.
Fjädringen är baserad på hur det ser ut i 911 Turbo och 911 GTS och tillsammans med Porsche Active Suspension Management (PASM) beskrivs stötdämpningen leva upp till de höga prestandakrav som ställs på en bil av denna kaliber. PASM är, liksom sportfjädring med tillhörande tio millimeterssänkning, standard på 911 Sport Classic.

I skrivande stund bjuder inte Porsche på några prestandasiffror, men vi kommer sannolikt att tvingas uppdatera detta stycke inom kort. Får vi gissa så tippar vi 0-100 km/h på strax över tre sekunder.

1 AV 6
Foto: Porsche AG
2 AV 6
Foto: Porsche AG
3 AV 6
Foto: Porsche AG
4 AV 6
Foto: Porsche AG
5 AV 6
Foto: Porsche AG
6 AV 6
Foto: Porsche AG

Pris och lansering

Från och med i dag, den 28 april 2022, är det möjligt att lägga beställning på Porsche 911 Sport Classic. När denna artikel författas finns inga svenska prisuppgifter, däremot tyska. Från 272 714 euro betyder ett startpris i Tyskland på drygt 2,83 miljoner kronor. I Sverige kostar den från 2,96 miljoner kronor. Det är bra mycket mer än exempelvis starkare, snabbare och fyrhjulsdrivna 911 Turbo som börjar på 2,08 miljoner kronor i Sverige. Men så är Porsche 911 Sport Classic, som beskrivet ovan, en 911 som inte är som alla andra.
Leveranserna i Europa inleds i sommar, närmare bestämt i juli.

https://youtu.be/mmzn77xOCe0

1 250 exemplar ska tillverkas. Det kan låta som en låg siffra, men det är faktiskt tusen fler än förra gången. 997-generationens motsvarande variant tillverkades nämligen bara i 250 exemplar.