Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Porsche 911 Targa 4Nya Porsche 911 Targa 4Nya Porsche 911 Targa 4
Nya Porsche 911 Targa 4

Nya Porsche 911 Targa officiell – fakta, bilder och film

Nästan två och ett halvt år efter världspremiären av senaste 911-generationen är det så dags för nya Porsche 911 Targa att ha premiär den också. Största nyheten är, så klart, den nygamla bågen. Klassiskt så det förslår!

Det var på Frankfurtsalongen hösten 2011 som Porsche 911 Carrera generation 991 hade världspremiär. Senare samma år, på bilsalongen i Los Angeles, var det nya 911 Carrera Cabriolet som stod i rampljuset. Därefter dröjde det till Paris 2012 innan det var dags för nästa modellversion – den fyrhjulsdrivna Carreran – att utöka syskonskaran. Våren 2013 kom först nya 911 GT3 på Genèvesalongen för att bara ett par månader senare övertrumfas av versionen som alla hade gått och väntat på, nämligen 911 Turbo (och Turbo S). 2013 kröntes i 911-kretsar av 911 Turbo Cabriolet och Turbo S Cabriolet då de visades upp på bilsalongen i Los Angeles.

Alla ovan nämnda modellversioner bar på stora nyheter då generation 991 skiljer sig kraftigt från sin föregångare 997. Men den modellversion vi nu ska kika på, som har haft världspremiär på Detroitsalongen tidigare i kväll, bär på en ännu större nyhet. Vi pratar nämligen om nya Porsche 911 Targa 4 och Targa 4S som återigen kan bära namnet Targa med stolthet. För nya 911 Targa har faktiskt fått tillbaka den klassiska targabågen (vilket Teknikens Värld avslöjade redan sommaren 2012) i stället för att ha det skjutbara glastak som Targa-modellerna haft sedan generation 993. Hur klassikern från 1967 såg ut med sin targabåge ser du på bilden här intill.

Precis som på originalet är det kraftiga B-stolpar som förenas i takhöjd för att bilda en båge som fungerar som både skydd vid rundslagning och fäste för den stora, välvda bakrutan. Men till skillnad från originalet, vars targatak man fick lyfta av manuellt, har nya 911 Targa en knapp som trycks in för att automatiskt lyfta av taket som därefter stuvas in bakom baksätet. Nu blir Targan en farlig konkurrent till sitt eget modellsyskon 911 Cabriolet, som den för övrigt delar väldigt mycket teknik med – i princip allt från fönsterlinjen och ned.

Vi var helt rätt på det när vi tidigare förutspådde att nya 911 Targa skulle lanseras med enbart drivning på alla fyra hjul. De två modellversioner som lanseras heter 911 Targa 4 och 911 Targa 4S (inte 911 Carrera Targa 4 och 4S eftersom Porsche ser Targa som en fristående modell). Förstnämnda bjuder på en 3,4-liters boxersexa på 350 hästkrafter och 390 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder då den är utrustad med PDK-dubbelkopplingslåda och Sport Chrono-paketet. Toppfarten ligger på 282 km/h. Med manuell växellåda förbrukar den 0,95 liter bensin per mil vilket motsvarar 223 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna är knappt nämnvärt högre än för motsvarande 911 Carrera 4. Med PDK-låda vässas siffrorna till 0,87 liter per mil och 204 gram per kilometer.

 Nya 911 Targa 4S bjuder på lite extra effekt plockade ur 3,8 liter boxersexa. 400 hästkrafter och 440 newtonmeter tar den från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder när bilen har PDK-låda och Sport Chrono-paket. Förbrukningen vid blandad körning landar på exakt en liter per mil när Targa 4S har manuell växellåda, 0,92 liter per mil med PDK-låda. I koldioxid blir det 237 respektive 214 gram per kilometer.

 Både 911 Targa 4 och Targa 4S är anpassade för att klara de kommande Euro 6-avgaskraven.

Nya Porsche 911 Targa når den svenska marknaden i maj 2014. Räcker det med 350 hästkrafter i Targa 4 för dig så är det från 1056000 kronor som gäller. Vill du satsa lite högre och köra på en Targa 4S så kostar det sig från 1191000 kronor. Priserna ligger några tusenlappar under de för 911 Cabriolet 4 och 4S.

Snart är 911-modellfloran komplett. Nu väntar vi bara på värstingarna 911 GT2 och 911 GT3 RS.

https://youtu.be/wXBrU1RCCVI?width=575&height=353