Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Porsche

Nya Porsche 911 Targa officiell

Nu är den tredje karossvarianten av Porsche 911 generation 992 här, nämligen nya 911 Targa. Den erbjuds i två utföranden – Targa 4 och Targa 4S.

Porsche jäktar inte fram de olika varianter som en ny 911-generation för med sig. Under senhösten 2018 presenterades nya 911 i coupéutförande, några månader senare drogs skynket av nya 911 Cabriolet och för bara ett par månader sedan presenterades nya 911 Turbo S. Många går nu och väntar på de mer uppumpade modellerna, men där är vi inte riktigt än. Först ska en tredje karossversion presenteras, och den stunden är nu kommer.

Nya Porsche 911 Targa har sin kvar klassiska takbågen som markerar att här kommer en 911-ägare som varken vill köra coupé- eller cabrioletmodellen, utan lite av ett mellanting. Även om targabågen är kvar är tekniken bakom den betydligt mer innovativ än när vi såg den första gången 1965. Med en sinnrik mekanism kan taket fällas upp eller ned på 19 sekunder.

Nya 911 Targa i 4S-utförande. Foto: Porsche

Under den korta huven bak finner man, liksom i de övriga 911-modellerna (förutom 911 Turbo S) en treliters boxersexa som med turboladdning når upp till 385 hästkrafter i instegsversionen 911 Targa 4 och till 450 hästkrafter i 911 Targa 4S. Siffrorna är 15 respektive 30 högre än hos föregångarna.

Maxvridet ligger på 450 respektive 530 newtonmeter.

Foto: Porsche

Porsche 911 Targa 4 i kombination med Sport Chrono gör 0-00 km/h på 4,2 sekunder, samma siffra som för cabrioleten (911 Carrera 4 Cabriolet) men två tiondelar långsammare än coupén (911 Carrera 4).

911 Targa 4S, även den med Sport Chrono-tillvalet, gör 0-100-sprinten på 3,6 sekunder, samma tid som cabrioleten (911 Carrera 4S Cabriolet) behöver på sig, men 0,2 sekunder långsammare än coupén (911 Carrera 4S) fixar den på.

Toppfarten är 289 respektive 304 km/h.

Instegaren 911 Targa 4. Foto: Porsche

Som standard är båda modellversionerna utrustade med Porsches åttaväxlade dubbelkopplingslåda PDK, med till 911 Targa 4S finns tillvalet manuell växellåda. Då är det sju växlad som gäller. Båda är fyrhjulsdrivna, som beteckningarna avslöjar, och i tillvalslistan finns mycket att kryssa för, exempelvis kolfiberkeramiska bromsar.

Nya 911 Targa kommer till de svenska Porsche-handlarna i augusti i år. Instegaren 911 Targa 4 börjar på 1,27 miljoner kronor medan 911 Targa 4S inleder på 1,44 miljoner kronor.