Nya Porsche 911 – tre snabba från provkörningen
En helt ny 911 är på ingång till Porsche-handlarna och vi har begett oss söderut till mindre hala vägar för att se om nya 992-generationen är bättre än 991:an och i så fall hur mycket bättre.
Hej Marcus! Din skrivbordsstol gapar tom, var befinner du dig?
– Tjenare! Jag är i Valencia och kör 992 som modellkoden för nya Porsche 911.
Ge oss lite information om bilen!
– Även om de klassiska formerna består är det mycket nytt. Porsche har i större utsträckning än tidigare tittat på det klassiska hos modellen. Ta exempelvis instrumentbrädan som är skapad med 1970-talets 911:or i minne. Det är mer upprätt och rakt, men domineras av en stor skärm på 10,9 tum som så klart inte fanns då för drygt 40 år sedan. Och Porsche ska ha en eloge för att de, mitt i allt digitalt, har behållit den analoga varvräknaren.
– Just nu kör jag nya 911 Carrera 4S, som numera har 450 hästkrafter, och förr hade jag sagt att modellen är av den bredare sorten, men från och med denna generationsväxling är 911 lika bred över höfterna oavsett om drivningen sker på bakhjulen eller alla fyra. Spårvidden är helt enkelt bredare över hela modellserien.
– Än så länge har jag bara kört bilen på vanliga vägar, så hur den gör ifrån sig när den pressas på bana återkommer jag till i tidningen, men den uppträder fint med bra komfort och väldigt direkt styrning. De olika körlägena är än mer tydliga och åtskilda än hos föregående generation vilket gör nya 911 till en bättre vardagsbil än förut.
Om man blir sugen efter att ha läst ditt utlåtande, vad får man i så fall skaka fram i pengaväg?
– Bakhjulsdrivna 911 Carrera S kostar från 1 155 000 kronor och 911 Carrera 4S med fyrhjulsdrift börjar på 1 225 000 kronor.
Vi tackar Marcus för att han pausade sin körning en stund för att rapportera hem till Sverige. En betydligt längre rapport från honom kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld, missa inte det! Medan du väntar kan du grotta ner dig i nya 911 här och om du hellre vill läsa om nya 911 Cabriolet gör du det här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se