Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Porsche 911 Turbo S 2014 (991)Porsche 911 Turbo S 2014 (991)Porsche 911 Turbo S 2014 (991)
Porsche 911 Turbo S 2014 (991)

Nya Porsche 911 Turbo och Turbo S officiella

I dag är det julafton för alla 911-fans därute! I dag är nämligen dagen då nya, efterlängtade Porsche 911 Turbo – och Turbo S – presenteras. 520 respektive 560 hästkrafter samt 3,2 respektive 3,1 sekunder 0-100 km/h.

Porsche gillar att hålla oss på sträckbänken. Drygt 20 månader efter presentationen av senaste generationen 911, det som betecknas 991, är det äntligen dags för nya Porsche 911 Turbo att bekänna färg! Och den gör det 50 år efter att första generationen 911 presenterades i Frankfurt 1963 och 40 år efter första 911 Turbo-prototypen.

 Vi går på det godaste först – motorn. 3,8 liter direktinsprutad boxersexa med dubbla turboaggregat med variabel turbogeometri. 520 hästkrafter bjuds det på i 911 Turbo. Det är 20 fler än i föregående generation av 911 Turbo – efter uppdateringen. Från början hade den 480 hästkrafter.

 I 911 Turbo S är effekten 560 hästkrafter, 30 fler än tidigare.

 Vridmomentet i 911 Turbo uppgår till 660 newtonmeter men 710 finns tillgängliga via en så kallad overboost-funktion. I 911 Turbo S ligger vridet på 700 newtonmeter och med overboost på 750 newtonmeter.

 Boxersexan är kopplad till en sjustegad PDK-dubbelkopplingslåda. Manuell låda är alltså inget alternativ längre. Drivningen sker på alla fyra hjul, det vill säga på sedvanligt Turbo-vis.

 Trots extra effekt har Porsche lyckats sänka bensinförbrukningen en hel del. Närmare bestämt med 16 procent. 0,97 liter per mil krävs vid blandad körning oavsett om det står Turbo eller Turbo S på motorhuven bak. Nytt styrsystem för kylningen av turbomotorn, förbättrat start/stopp-system som kickar in redan när bilen rullar, sänkt vikt med några tiotal kilo och effektiv PDK-låda är några av anledningarna till den sänkta förbrukningen.

 Mer intressant för spekulanten är förmodligen prestandan. Nya Porsche 911 Turbo gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, 0-160 km/h på 7,4 sekunder och 0-200 km/h på 11,1 sekunder. Toppfarten ligger på 315 km/h. Motsvarande siffror för 911 Turbo S är 3,1, 6,8 samt 10,3 sekunder och 318 km/h i toppfart. Alla siffror är med Sport Plus aktivt (ingår i Sport Chrono Package Plus som är standard på Turbo S).

 Tiden runt Nürburgring sägs vara under 7 minuter och 30 sekunder. Det är i runda slängar tio sekunder snabbare än föregående 911 Turbo.

 Tekniska nyheter är bland annat fyrhjulsdriftsystemet som är elektroniskt styrt med aktiverad flerskivig koppling. Systemet har fått en ny typ av vattenkylning och kan även portionera mer kraft till framaxeln än tidigare.

 Fyrhjulstyrning är standard på nya 911 Turbo och Turbo S. Vid farter under 50 km/h vrids bakhjulen i motsatt riktning (upp till 2,8 grader) till framhjulen. Vid farter över 80 km/h vrids i stället bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Att bakhjulen styrs ger vid låg fart en effekt av att man hanterar en bil med 25 centimeter kortare axelavstånd. Vid högre farter är effekten den motsatta – att man hanterar en bil med 50 (!) centimeter längre axelavstånd.

 Porsches aktiva krängningshämmare, PDCC, finns nu för första gången i en 911 Turbo.

 Nya 911 Turbo kan aktivt justera aerodynamiken under körning. Frontspoilern och bakvingen har vardera tre lägen som anpassas beroende på vad som är mest optimalt för tillfället. Högt marktryck eller hög toppfart.

 Ljudkulissen som man som förare eller passagerare bjuds på ska vara bättre än i 997:an (förra generationen). En ljudförstärkare som utgörs av ett membran överför ljudet från insuget till kupén.

 Turbo S-versionen har lite extra utrustning som standard som vanliga Turbo inte har, men som kan beställas extra i de flesta fall. Förutom ovan nämnda Sport Chrono Package Plus har Turbo S också centrumbult i 20-tumsfälgarna som standard. Dessutom har den full-LED-strålkastare med kamerabaserad helljusautomatik.

 Nya Porsche 911 Turbo och Turbo S lanseras i Sverige i september. Turbo kostar från 1535000 kronor medan Turbo S gräver ytterligare lite djupare i plånboken – 1846000 kronor.

 Titta i bildgalleriet nedan. Normalt brukar det heta att de fyrhjulsdrivna Carrera-modellerna är breda om baken, men ta en titt på nya 911 Turbo. Snacka om bredhöftad!

 Nu väntar vi bara på Porsche 911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet!

https://youtu.be/_5qgUO7Mq50?width=575&height=353