Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Porsche

Nya Porsche 911 Turbo officiell och snabbare än någonsin

Porsche har med 992 valt att göra det bakvänt – när nya 911 Turbo S redan är i produktion är det nu dags för nya 911 Turbo att träda fram i rampljuset. Starkare och snabbare än någonsin tidigare.

Normala förfarandet för biltillverkare brukar vara att presentera toppversionen sist, och Porsche brukar introducera de båda ”herre på täppan”-modellversionerna av 911 – Turbo och Turbo S – samtidigt. Dock inte med generation 992 eftersom nya 911 Turbo S presenterades för drygt fyra månader sedan och kom i produktion för tre månader sedan, och först nu är det dags för nya 911 Turbo, den aningen mildare turbovarianten, att kliva fram i rampljuset.

Foto: Porsche

Klassikern Porsche 911 Turbo har numera en 3,7 liter stor boxersexa på 580 hästkrafter och 750 newtonmeter. Ett stort steg från första 911 Turbo-generationen (930) som när den kom 1974 hade en treliters boxersexa på 260 hästkrafter och 343 newtonmeter. På den tiden var 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppfart på 250 km/h något i hästväg, i dag är det nästan vardagsmat. Nya Porsche 911 Turbo har nästan halverat sin förfaders accelerationstid – 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och toppfarten är 320 km/h. Siffrorna gäller för coupén, cabrioleten är nämligen tiondelen långsammare i accelerationen medan toppfarten är densamma.

Det kan jämföras med nya 911 Turbo S som med sina 650 hästkrafter och 800 newtonmeter, ur samma maskin som i 911 Turbo, gör 0-100 km/h på 2,7 sekunder och toppar 330 km/h. Skillnaderna är därmed inte så gigantiska.

Förra generationen 911 Turbo gjorde 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppade 320 km/h.

Foto: Porsche

Motorn, som är sammankopplad med en åttaväxlad PDK-dubbelkopplingslåda, är utrustad med piezo-injektorer vilket gör insprutningsprocessen mer komplex och själva förbränningen mer effektiv. Det leder till vassare gasrespons än i tidigare 911 Turbo-generationer men också en något mindre påverkan på miljön. 718 Spyder och 718 Cayman GT4 var först ut med denna teknik.

Andra drivlinenyheter är symmetriska turboaggregat med variabel turbingeometri samt elektriskt styrda dumpventiler och nydesignade laddluftkylare.

Foto: Porsche

Chassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard medan ett elektroniskt styrt sportchassi med tio millimeter lägre markfrigång finns som tillval. Sistnämnda ska göra bilen än mer stabil i höga hastigheter och vid bankörning, speciellt om ytterligare ett tillval har gjorts, nämligen Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) som innehåller aktiva hydrauliska krängningshämmare. Som tillval finns så klart också keramiska bromsar där oken fram innehåller inte mindre än tio (!) kolvar. Standardskivorna är rejäla, 408 millimeter fram och 380 millimeter bak.

Ett sportavgassystem finns också att hitta i tillvalslistan, det är första gången som 911 Turbo erbjuds med ett sådant. Den som vill sänka bilens vikt med 30 kilo kan välja till ett speciellt lättviktspaket som innehåller lättviktsstolar, inget baksäte och mindre ljudisolering.

Foto: Porsche

För att få plats med alla chassikomponenter har Porsche breddat 911 Turbos främre del av karossen med 45 millimeter till totalt 184 centimeter, vilket också har lett till att främre spårvidden är 42 millimeter mer än hos föregångaren. Över bakaxeln har karossen breddats med 20 millimeter till totalt 190 centimeter.

Foto: Porsche

Precis som många andra moderna bilar innehåller även nya Porsche 911 Turbo en lång rad komponenter som ska förenkla vardagskörningen, exempelvis adaptiv farthållare, filhållningsassistans, vägskyltsigenkänning, mörkerassistans och mycket annat. En del hittas i tillvalslistan.

Från och med i dag, den 16 juli 2020, finns nya Porsche 911 Turbo att beställa. 911 Turbo Coupé kostar från 2 020 000 kronor och 911 Turbo Cabriolet från 2 170 000 kronor. När vi i februari 1975 körde 930 Turbo, alltså första 911 Turbo-generationen, kostade den 130 000 kronor vilket i dag motsvarar 748 000 kronor. Skillnaden då och nu är att bilarna i dag är mycket mer avancerade och komplexa, men prisskillnaden får ändå ses som ganska rejäl. För ”samma slant” i dag kan man få de tre lägsta modellversionerna av Porsche 718 Cayman och 718 Boxster samt Macan och Macan S.