Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
070907-cayenne-gts070907-cayenne-gts070907-cayenne-gts
070907-cayenne-gts

Nya Porsche Cayenne GTS

På Frankfurtsalongen ska Porsche visa upp sin nya Cayenne GTS. Den tyska biltillverkarens populära suv med förfinad teknik för vassare kurvtagning och roligare bilkörning.

Porsche Cayenne GTS har en förbättrad V8-motor på 4,8 liter av en typ som Porsche kallar DFI (direct gasoline fuel injection). Den har 405 hästkrafter vilket är 20 fler än hos Cayenne S. Maximalt vridmoment på 500 newtonmeter finns vid 3 500 varv/minut. Bilen har som standard en sexväxlad manuell växellåda med ny högre utväxling – 4.1:1 jämfört med 3.55:1 hos Cayenne S. GTS är dessutom snabbare än Cayenne S från noll till hundra – 6,1 sekunder i stället för 6,6.

Chassit är sänkt med 24 millimeter och bilen är permanent fyrhjulsdriven. Den är utrustad med Porsche Active Suspension Management (PASM) vilket gör GTS till första ”icke sportbil” hos Porsche att använda systemet. Som tillval finns luftfjädring samt Porsches dynamiska chassisystem (PDCC) med aktivt antirundslagningssystem. Detta sägs förbättra hanteringen och komforten märkbart.

Utseendemässigt lägger man märke till Cayenne GTS genom att bilen både fram och bak ser ut som en Cayenne Turbo plus de feta standardfälgarna som mäter 21 tum på höjden. Däckdimensionerna ligger på 295/35 R21. GTS finns i två olika färger – GTS Red och Nordic Gold Metallic. Inuti finns det nyutvecklade sportsäten i en snygg läder/alcantara-mix.

Med Tiptronic S-låda säger Porsche att bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på 1,39 liter per mil. Bilen kommer till försäljning i februari 2008 och tyska priset hamnar då på 715 000 kronor inklusive landsspecifik utrustning. Baspriset för Cayenne GTS är 599 000 kronor.