Nya Porsche Cayenne officiell – fakta, bilder och film
15 år har gått sedan första generationen Porsche Cayenne såg dagens ljus och nu är det dags för den tredje generationen. I kväll premiärvisas helt nya Cayenne på Porsches hemmaplan i Zuffenhausen. Här är allt om Porsches nya suv.
Efter en påkostad show med mängder av stråkar, vitklädda dansare med vita ballonger i händerna och avancerade ljusarrangemang kom Porsche äntligen till saken – nya Cayenne. Under tisdagskvällen premiärvisades helt nya Porsche Cayenne – den tredje i ordningen – vid Porsches huvudkvarter i Zuffenhausen. Något spänningsmoment fanns dock inte eftersom ett stort antal bilder på nya Cayenne funnits på internet för allas beskådan sedan några dagar.
Redan på de läckta bilderna kunde vi se att bilen som Porsche skulle visa i kväll ser ut… ungefär som den gamla. Ja, nya Porsche Cayenne är väldigt lik gamla Porsche Cayenne. Formen på strålkastarna, motorhuven, framskärmarna och faktiskt hela sidolinjen påminner starkt om utgående generation som har funnits sedan 2010. Men det finns förstås skillnader och de hittas främst i grillen som är kantigare och bredare och i baken där nya Cayenne har fått långa former från Panamera.
Porsche har minst sagt gått försiktigt fram med Cayenne, i stället för att kasta ut det gamla har man valt att putsa på det försiktigt och skapa en bil som utseendemässigt passar bättre in bland övriga nuvarande modeller. Vi kan till viss del förstå Porsches försiktighet, Cayenne har under många år sedan första lanseringen år 2002 varit märkets absolut mest lönsamma modell och ett framgångsrecept ändrar man förstås helst inte på i onödan. Hjulbasen är exakt densamma (2 895 mm) som tidigare medan totallängden har ökat med 63 mm till 4 918 mm. Nya Cayenne är 1 983 mm bred, drygt fyra centimeter bredare än föregångaren. Bagageutrymmet sväljer upp till 770 liter, vilket är 100 liter mer än föregångaren. Porsche nämner inte någon siffra för lastkapaciteten med nedfällda baksäten och det sägs heller ingenting om en eventuell tredje sätesrad.
Även invändigt går Porsche försiktigt fram. Skillnaderna mot utgående generation Cayenne är visserligen stora, men jämfört med nya Panamera är det svårare att se några större skillnader. Vi noterar förstås den 12,3 tum stora pekskärmen och den nyutformade mittkonsolen men även körinställningsvredet på ratten som ändrar bilens inställningar. Framför ratten finns ett digitalt mätarkluster, precis som i Panamera.
Teknikmässigt är Porsche däremot inte fega, på den fronten händer det mer. Chassit är i grunden detsamma som finns under Audi Q7 och nästa Volkswagen Toureg och för första gången har Cayenne större bak- än framhjul och samma typ av fyrhjulsstyrningssystem som Panamera. Dessutom finns luftfjädring och elektroniska krängningshämmare som Porsche kallar PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control). Porsche nämner endast i förbifarten att Cayenne använder sig av 48-voltsteknik om den är extrautrustad med PDCC, det vill säga precis som Audi SQ7 TDI.
Precis som Audi Q7 är Cayenne till stora delar byggd av aluminium, hela karossen, bottenplattan och delar av hjulupphängningarna byggs i aluminium, vilket sänker vikten. Ett annat sätt att spara vikt är att byta ut ett vanligt startbatteri till ett litiumjonpolymerbatteri och det är precis vad Porsche har gjort. Bra för vikten, sämre för plånboken. Det kommer att bli svettigt dyrt att byta batteri i tredje generationen Cayenne när det blir dags om X antal år. Hur som helst, Porsche uppger att tomvikten på Cayenne har sänkts från 2 040 till 1 985 kg. Inte mindre än tio av dessa kilogram kan tillskrivas det lätta batteriet.
Som tillval till alla versioner av nya Cayenne finns en ny typ av bromsar som Porsche säger sig vara ensamma om. Bromsskivorna i gjutjärn har en ytbeläggning av tungstenkarbid som ökar friktionen och minskar slitaget och bildningen av bromsdamm. När bromsskivan slits sägs den få en unik, glansig yta och för att det ska se ännu mer exklusivt ut är bromsoken vitlackerade. Som ytterligare ett tillval finns fortfarande kolfiberkeramiska bromsar.
Vid lanseringen kommer Cayenne endast att finnas i två utföranden – Cayenne och Cayenne S. Båda drivs av V6-motorer på 2,9 liter som i sin tur drivs av bensin. Instegsalternativet Cayenne (utan S) ger 340 hk, 40 mer än föregångaren medan Cayenne S ger 440 hk, 20 mer än föregångaren. Om Cayenne S är extrautrustad med Sport Chrono-paket ska den klara 0-100 km/h på strax under fem sekunder.Blir det inte fler motorer? Jo, det kommer alldeles säkert två hybridalternativ, Cayenne E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid men hur det blir med dieselalternativ är lite mer osäkert. Det ryktas om att Porsche har pausat dieselmotorerna i alla sina nya modeller (Panamera går för närvarande inte att beställa med dieselmotor) och det verkar som att även Cayenne omfattas.Nya Porsche Cayenne har Sverigepremiär 20 januari och kommer att kosta från 745 000 kronor. Cayenne S börjar på 925 000 kronor.
https://youtu.be/XpZaEcPOLKMTidigare generationer av Porsche Cayenne
Cayenne Typ 9PA (2002-2010)
Sent 2002 lanserade Porsche första generationen Cayenne som snabbt blev en hatad favorit. Avskydd av många men inte köparna som stod i kö för att komma över ett exemplar. Ganska snart blev modellen en av Porsches mest sålda och på senare år har den blivit något av märkets guldkalv med stadigt höga försäljningssiffror.
Under de fem första åren fanns endast bensinmotorer till Cayenne där Turbo S var värstingen med 521 hästkrafter och 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Sportbilsacceleration – i en suv.
När Cayenne under 2007 uppdaterades kom fler motoralternativ, bland annat dieselversion med en treliters V6:a på 240 hästkrafter som snabbt blev populär i en värld där bränsleförbrukning och utsläpp blev allt mer omtalat. Snabbast var fortfarande Turbo S som numera hade 550 hästkrafter.
Cayenne Typ 92A (2010-2017)
Våren 2010 kom en helt ny generation Cayenne med samma grundformer men med slankare och modernare linjer. Lite större än föregångaren men ändå lättare och med nya motorer under huven, framför allt ett hybridalternativ som vid ansiktslyftet inför modellår 2015 blev till ett laddhybridalternativ. Ny design och fler motoralternativ lockade än fler köpare till Cayenne som ökade sin försäljning än mer.
Värstingen i denna generation var återigen Turbo S som först hade 550 hästkrafter för att från och med 2015 ha 570 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,1 sekunder i en tung suv på över två ton, det är imponerande det.
Det tråkiga i framgångshistorien med Cayenne är att den drogs in i Volkswagens dieselgate-skandal på grund av trelitersdieseln som även sitter i bland annat syskonbilarna Volkswagen Touareg och Audi Q7. Men det går vi inte in mer på denna gång.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se