Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Porsche Cayenne Turbo – en suv med 550-hästarsknuff

Porsche har precis täckt av den hittills mest kraftfulla versionen av nya Cayenne. 550 hästkrafter, fyrhjulsstyrning och aktiv takspoiler är några av godbitarna som denna kompromisslösa suv bjuder på.

Turbo-modellen använder sig av märkets biturbo-V8, som ger 550 hästkrafter (404 kW) och 770 newtonmeter, och en nyutvecklad Tiptronic S-växellåda med åtta växelsteg. 550 hästar innebär 30 fler än i förra generationen, och 770 Nm innebär 20 fler än förut. 0-100 tar 4,1 sekunder, eller 3,9 – med Sport Chrono-paketet. Det är 0,4-0,6 sekunder snabbare än gamla Cayenne Turbo. Toppfarten är 286 km/h, även den vassare än tidigare (279 km/h).

Porsche beskriver nya Cayenne Turbo som det bästa från tre världar. Med "precisionen från en sportbil, komforten från en sedan och egenskaperna från ett offroadfordon" ska den med sin adaptiva luftfjädring kunna anpassa sig till alla körförhållanden. Fjädringen kan manuellt ställas i sex olika höjder, eller skötas automatiskt via fem olika körprogram.

Nya Turbo-Cayenne kan beställas med fyrhjulsstyrning, Dynamic Chassis Control för krängningsstabilisering och Torque Vectoring Plus. En annan pryl, som är helt ny, är den aktiva spoilern på bakluckan – som ska göra Cayenne Turbo mer effektiv, med ökat marktryck och, dessutom, extra bromskraft. Om man trampar på bromsen i 250 km/h så stannar bilen två meter tidigare – jämfört med utan spoiler...

Som standard sitter även Porsche Surface Coated Brakes. Ett lager tungsten-karbid på bromsskivorna förbättrar bromsegenskaperna och minskar slitaget samtidigt som det minskar mängden bromsdamm. De bästa (och dyraste) bromssystemet är fortfarande tillvalet Porsche Ceramic Composite Brakes.

Den som vill kunna skilja en Turbo från de övriga, lägre ståndens Cayenner, bör spana den annorlunda fronten, LED-lamporna, 21-tumshjulen i de breddade hjulhusen och avgaspiporna.

På insidan hittar vi Porsche Advanced Cockpit, som kan visa och kontrollera bilens alla funktioner. Bland finesserna hittar vi bland annat en standardmonterad Bose-stereo på 710 watt och sportstolar med integrerade nackstöd – ställbara i 18 led. Och, icke att förglömma i vårt land: multifunktionsratten är elektriskt uppvärmbar, liksom samtliga säten – som standard..!Nya Cayenne Turbo är beställningsbar här i Sverige från och med i dag, och prislappen börjar på 1 385 000 nätta kronor.

https://youtu.be/aGmcoPDZ8FA