Nya Range Rover laddhybrid bekräftad
Land Rover bekräftar nu att man kommer bygga en laddhybrid av nya Range Rover. Med motsvarande drivlina från Jaguar XJ_e PHV kan bränsleförbrukningen hamna så lågt som 0,38 liter per mil.
När Jaguar Land Rover överväger laddhybridteknik till sina bilar är det märkets flaggskeppsmodell som blir först ut med den nya tekniken.
– Laddhybrider har definitivt mest potential. Range Rover är mest logiskt att börja med eftersom folk som köper en sådan här bil har råd med tekniken. Det är logiskt att sätta tekniken i toppmodellen och sedan låta den sakta komma till andra modeller, säger Peter Richings, chefsingenjör för hybridteknik vid Jaguar Land Rover till Auto Express.
Range Rover är även den bil som bäst kommer stå pall för den ökade vikten som en hybriddrivlina för med sig. Något exakt datum för laddhybridversionen av Range Rover mk 4 är dock inte spikat.
– Den kommer komma någon gång efter 2015 men före 2020. Range Rover har tidigare experimenterat med tekniken i en laddhybridversion av Jaguar XJ som snöptes på sin fem liter stora V8. I stället installerade man en turbomotor på två liter, en 94 hästkrafter stark elmotor som drevs av ett litiumjonbatteri på 12,3 kWh. Körd på ren eldrift klarade denna bil sig strax över fyra mil och i laddhybridläge gav det en bränsleförbrukning på 0,38 liter per mil. 0-100 gick på 6,5 sekunder.
Peter Richings vid Land Rover säger att det inte kommer vara exakt samma drivlina i framtida laddhybridversionen av Range Rover, men att tekniken kommer vara liknande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se