Nya Range Rover Sport officiell – 420 kilo lättare
Nya Range Rover Sport är presenterad. Utöver att vara betydligt lättare är toppversionen också det snabbaste någonsin från Land Rover. Med kompressorladdad V8 på fem liter och 510 hästkrafter tar Range Rover Sport dig från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder.
Nya Range Rover Sport anländer som tredje modell i raden av nya generationens Range Rover, den placerar sig mellan Range Rover och Range Rover Evoque i modellistan. En placering som återspeglas i formspråket då den utvecklats jämsides med storebror Range Rover och delar på många sätt grundformen med denna. Samtidigt som många lite sportigare detaljer, så som smalare fram- och bakljus, påvisar tydliga släktdrag till lillebror Evoque. För att ytterligare understryka att det är en sportigare bil än storebror har Range Rover Sport brantare sluttande fram- och bakruta samt tydligare markerade luftintag längs sidorna.
Liksom Range Rover har Range Rover Sport en kaross i aluminium vilket har hjälpt till att göra bilen lättare. Totalt handlar det om upp mot 420 kilo lägre vikt än jämfört med föregående modell. Tjänstevikten landar ändå på saftiga 2 115 kilo.
Nya Range Rover Sport är bara 6,2 centimeter längre än sin föregångare men erbjuder ändå en 5+2-säteskonfiguration samt 2,4 centimeter extra benutrymme i baksätet. Med en totallängd på 485 centimeter är den kortare än andra sjusitsiga suvar, vilket Land Rover tror ska göra den mer konkurrenskraftig. Jämfört med Range Rover är Range Rover Sport 14,9 centimeter kortare.
Motoralternativen är till en början fyra till antalet, två kompressorladdade bensinmotorer varav en 5,0-liters V8 på 510 hästkrafter samt en 3,0-liters V6 på 340 hästkrafter. På dieselsidan erbjuds en 3,0-liters V6 med antingen 258 eller 292 hästkrafter. Senare i år tillkommer en 4,4-liters diesel-V8 på 339 hästkrafter.
Eftersom vikten numera är så pass mycket lägre ser Land Rover möjligheter att placera mindre och lättare motorer under huven, exempelvis en fyrcylindrig sådan. Då skulle vikten landa på under två ton.
Fyrhjulsdrift kommer i två utförande, ett med lågväxel och 50/50-fördelning av fram- och bakaxel med möjlighet till 100 procent differentiallåsning som lämpar sig för mer utmanande terrängkörning. I det andra utförandet är systemet 18 kilo lättare och saknar lågväxel, i stället fördelas kraften automatiskt med hjälp av en Torsen-differential till de hjulpar som har bäst grepp. Normalläget är 42 procents drivning fram och 58 procent bak.
Åttastegad automatlåda från ZF är standard oavsett motoralternativ. Lådan är utrustad med Terrain Response som både kan ställas i ett automatiskt läge samt i ett antal olika manuella lägen för önskade terrängegenskaper. Den niostegade automatlåda som snart tar plats i Evoque kan mycket väl också hamna i Range Rover Sport.
Femte generationens luftfjädringsystem är detsamma som hos Range Rover men med vissa justeringar för sportigare karaktär och inte lika mycket komfortgung som hos storebror.
Försäljningen av Range Rover Sport börjar under tredje kvartalet i år, några svenska prisuppgifter är för tillfället inte officiella.
https://youtu.be/UzWYqUpxPQU?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se