Nya Renault Mégane RS – tre snabba från provkörningen
Erik Wedberg har rest söderut för att provköra nya Renault Mégane RS vars föregångare satte flera banrekord på Nürburgring och hyllades unisont. Är nya RS-fransosen lika bra?
Hej Erik, var är du?
– Nästan i Afrika. Jag är i Jerez söder om Sevilla, strax norr om Gibraltar. Jag är här för att köra nya Renault Mégane RS som har väldigt stora skor från sin föregångare att fylla.
Vad är första intrycket, kommer den i närheten av utgående Mégane RS?
– Tydligaste skillnaden är att den är rejält uppstyvad. Än så länge har jag bara kört en bil med det lite mjukare Sport-chassit men även det är styvt så det räcker. I morgon ska jag köra en bil med det hårdare och lägre Cup-chassit. Styrningen är superdirekt men har kanske inte riktigt lika mycket känsla som i den gamla bilen.
Räcker det med 280 hästkrafter?
– Jag förstod att du skulle fråga det, det finns ju flera äldre konkurrenter som är starkare, bland annat Leon Cupra och Golf R. För att inte tala om hysteriska Civic Type R som vi nyligen körde. Men jag kan på ett sätt uppskatta att Renault Sport inte har hakat på effektkriget, en framhjulsdriven GTI-bil handlar inte bara om effekt. Det är nya Mégane RS ett bra bevis på.
– Nu ska jag köra igen. Jag berättar mer om hur bra bilen är i kommande utgåva av Teknikens Värld. Där får ni lite prisuppgifter, lanseringsdatum och annat också.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se