Nya Renault Twingo – fakta, bilder och film
Nu presenterar Renault tredje generationen av sin lilla citybil Twingo. Skapad helt från grunden sägs fransmännen ha inspirerats av både ursprungs-Twingon och Renault 5. Läckrast av allt: motorn och drivningen bak.
Renault Twingo har tuffat till sig rejält. Inte bara utseendemässigt utan också konstruktionsmässigt. I och med ankomsten av nya Twingo har modellen gått från att ha motorn fram och driva med framhjulen till att ha motorn bak och driva med bakhjulen. Rena sportbilsutförandet, men detta är alltså en liten smidig stadsbil. Att Renault har hoppat på detta i sammanhanget udda koncept beror på ett antal ting. Först och främst för att Renault och Daimler har slagit sina påsar ihop och konstruerat en ny plattform som både fungerar till nya Twingo och kommande Smart Fortwo och Forfour. Det är den ekonomiska anledningen. Dels för att Renault har velat skapa en rolig bil. Det är anledningen sett ur förarens perspektiv. Hur rolig nya Twingo verkligen får vi berätta om i kommande provkörningsrapporter och tester.
Men det finns en tredje anledning också. Motorn bak och drivning på bakhjulen sparar mycket utrymme interiört. Detta är också en punkt vi ber att få återkomma på.
Renault Twingo kom redan 1992 (säljstart 1993) och var lite av en revolution i världen av minibilar. Trots (eller kanske på grund av) sitt annorlunda utseende och inte speciellt hög krocksäkerhet var modellen populär och sålde under hela 15 års tid. 2007 kom andra generationen och plötsligt blev Twingo betydligt mer bil, men så där jättetuff var den inte. Först vid ansiktslyftet som visades hösten 2011 blev Twingo tuff nog att kunna mäta sig med sina större syskon.
Renault säger att när de konstruerade tredje generationen Twingo hade de första generationen i åtanke men också klassikern Renault 5. När de formgav bakre hjulhusen hade de något alldeles speciellt i bakhuvudet, nämligen kultförklarade Renault 5 Turbo med sina utlagda skärmar. Och visst kan vi kanske ana en viss likhet, om än inte i närheten av originalets.
Nya Twingo erbjuds i femdörrarsutförande och skjutbar tygsufflett finns för den som ogillar plåttak. Fyra kulörer är aktuella – vit, röd, gul och ljusblå. Den som köper en Twingo ska dessutom ha möjlighet att göra sin bil personligare med hjälp av dekaler, tillbehör och annat som piffar upp.
Interiören får vi ännu inte ta del av, inte heller vilka motorer som kommer att erbjudas. Men då Renault lovar att Twingo ska vara riktigt rolig att köra hoppas vi så klart på en bred motorpalett med allt från snåla rackare till lite mer effektstinna varianter (då Twingo förmodas vara väldigt lätt behövs inte många hästar för att vara rolig). Vad vi har att se fram emot är trecylindrigt – förmodligen för hela slanten.
All information och fler bilder skickar Renault ut i samband med världspremiären på bilsalongen i Genève 4 mars. Säljstart är det i höst.
https://youtu.be/q-zC95l9xDw?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se