Nya riktiga Porsche 911 Targa – tre snabba från provkörningen
En Porsche 911 Targa ska inte ha glastak, den ska ha targabåge. Det är just vad nya generationen har och därför skickade vi iväg Daniel Frodin för en första provkörning.
Tjena Daniel, var befinner du dig och varför?
– Jag sitter i nya Porsche 911 Targa i ett platt och torrt landskap utanför Bari i södra Italien. Valde självklart den enda pippigula bilen här, som en hyllning till vårt sommarskott förra året – Silvia.
Berätta lite mer om kärran, är det en 4 eller 4S?
– En 4. Alla Targa är fyrhjulsdrivna. Targa 4 har 350 hästar medan Targa 4S har 400 hästkrafter ur lite större cylindervolym. Drivlinan känner vi sedan tidigare, den är riktigt fin. Körkänslan är hög, bilen styr in fint. 0-100 km/h på 4,8 sekunder.
– Nya 911 Targa är verkligen en åretruntbil. Fläktande cabriolet på somrarna, fyrhjulsdriven coupé. Taket och och den stora välvda bakrutan är en sinnrik konstruktion (se filmen nedan). Det har knappast varit enklare att äga en targabil, 911 Targa är ett rejält hot mot något dyrare 911 Cabriolet. Jag vet vilken jag skulle välja, speciellt när Targan blivit så otroligt snygg.
Priser och lansering?
– Kommer till Sverige i maj. Strax över en miljon kronor börjar priserna för Targa 4 medan en Targa 4S börjar några tusenlappar under 1,2 miljoner.
Hela provkörningen av nya Porsche 911 Targa kan du läsa i Teknikens Värld nummer 10/2014 som utkommer 24 april. Spring ner till din butik då eller beställ online. Men du kan också slå till på en prenumeration för att slippa jäkta samtidigt som du sparar några slantar.
https://youtu.be/6H7xSw7bEms?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se