Nya Rolls-Royce Phantom officiell – alla bilder, filmer och fakta
Sent under torsdagskvällen, svensk tid, var det dags för världspremiär för nya generationen Rolls-Royce Phantom, som inte bara innebär en helt ny modell, utan även en helt ny bottenplatta och ny motor. Vi har alla bilder, filmer och fakta!
Nog är det få saker som når upp till en Rolls-Royce i exklusivitet, och toppmodellen i programmet har vid flera tillfällen i historien burit namnet Phantom. Nu är det dags för den åttonde generationen att bära namnet. Vid premiären, som gick av stapeln vid Bonhams i London, presenterades den nya modellen jämte sju historiska exemplar från tidigare generationer Phantom – i en utställning som nu även är öppen för allmänheten.
Nya Phantom innebär inte bara en ny modell, även allt under skalet är helt nytt. Den nya plattformen, kallad ”Architechture of Luxury”, innebär ökad vridstyvhet och lägre vikt. Aluminium har använts i betydligt större utsträckning än tidigare, och chassit sägs vara hela 30 procent styvare än föregångaren. Hjulupphängningen innefattar dubbla triangellänkar fram och en ny femlänkad bakaxel, luftfjädring med automatisk nivåreglering liksom fyrhjulsstyrning är standard. Även stötdämparsystemet är aktivt, med vägavkänning via kamera likt Mercedes ”Active Body Control” i hastigheter upp till 100 km/h.
Rolls-Royce säger själva att nya Phantom är den tystaste bilen i världen, och vi har nog ingen anledning att misstro dem. Man har ökat användningen av akustiskt högabsorberande material, och hela 130 kg ljudisolering har använts. Alla glasrutor har dubbla 6 mm tjocka glas. 10 procent tystare än föregångaren, sägs det.
Även motorn är helt ny, en V12 på 6,75 liter, med dubbelturbo (till skillnad från föregångaren, som inte hade någon överladdning). 563 hästkrafter (420 kW) samt hela 900 newtonmeter (från 1 700 varv) lyder uppgifterna för effektuttag och vridmoment, kopplat till en åttaväxlad låda från ZF.
Nya Phantom ska vara den mest tekniskt avancerade modellen företaget hittills har byggt, och några av de förarstödssystem som erbjuds är runtomsiktskamera med helikoptervy, mörker- och värmekamera, adaptiv farthållare, fotgängar- och korsande trafik-varning, vingelvarnare, nödbroms och trötthesvarnare. Därtill förstås ett gediget utbud av navigations- och underhållningssystem, Wifi-hotspot och en högupplöst head up-display.
I övrigt interiört går det förstås inte av för hackor. En av de saker som Rolls-Royce gör en stor sak av är det man kallar för ”galleriet”, vilket egentligen är de inlägg som finns i instrumentpanelen. Dessa ska nu göras helt efter kundens önskemål, i form av just konstverk. ”Vi vet att ett stort antal av våra kunder har egna konstsamlingar”, säger Giles Taylor, designchef på Rolls-Royce. Kunden ska få välja en konstnär eller formgivare, som därefter kommer att få skapa just de inläggen på instrumentpanelen.
Även i övrigt interiört är det exklusivitet som är tongivande, i baksätet hittar man kylskåp och glas för både whisky och champagne, och dolda picknickbord och TV-skärmar för baksätespassagerarna kan fällas fram med elektrisk hjälp. Även dörrarna är elektriskt drivna. Ifall du kör, eller ifall du är chaufför, kanske snarare, noterar du att Rolls-Royce även ersatt de analoga mätarna med en digitala TFT-skärmar.
På utsidan känns mycket av dragen igen från tidigare generationen Phantom, liksom övriga Rolls-Roycemodeller. Grillen, som är gjord av handploerat rostfritt stål, är högre än tidigare, och därtill integrerad på ett annat sätt i resten av karossen. En kontrasterande linje binder ihop fronten med vindrutan, med ett motsvarande designelement i bakpartiet. Strålkastarna har fått laserteknik, med 600 meters räckvidd – vilket också uppges vara bäst hittills på en produktionsbil.Vi har just nu inga prisuppgifter på nya Rolls-Royce Phantom. För alla bilder på nya Phantom, se bildgallerierna här nedan, eller spana in filmerna på dess exteriör och interiör.
https://youtu.be/7_R-e1F2IO0https://youtu.be/hfoHA4XsRj0
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se