Nya Saab 9-3 – nyheterna och förändringarna
Produktionen av nya Saab 9-3 under Nevs flagg satte igång i måndags. Få detaljer om själva bilen presenterades då men nu avslöjar vi desto mer för dig.
När nya Saab 9-3 Aero Sedan presenterades för ett par dagar sedan höjdes röster om att det är en gammal bil med ålderstigna tekniska lösningar. Det är en sanning med modifikation. Modellen består av en konstruktion som kom 2002 och som uppdaterades lätt, de större förändringarna var nämligen mest kosmetiska, inför modellår 2008. När nu 9-3 gör comeback med Nevs i ryggen finns det ett antal nyheter som inte är att förringa.
Chassit är uppdaterat. Exakt hur är okänt i dagsläget men enligt Nevs har hundratalet detaljer förbättrats och moderniserat i bilen som helhet. En av dessa detaljer sägs vara navigationssystemet, men då vi inte har sett 9-3:ans GPS-system vet vi inte hur det ser ut. Men vi kan förvänta oss nya kartor och förhoppningsvis ny, smartare layout.
När 9-3 kom 2002 krocktestades den av Euro NCAP och fick då högsta betyget fem stjärnor. 9-3 har därefter setts som en säker bil att färdas i, men jämfört med dagens konkurrenter är den ändå på efterkälken, inte minst krockskyddet för fotgängare som de senaste åren har förbättrats avsevärt med aktiva motorhuvar, fotgängarkrockkuddar och mycket annat.
Ur säkerhetsmässigt perspektiv har 9-3 dock blivit bättre på en punkt. Framstolarna i bilen är nya och modernare. Saabs berömda framsäten med god komfort och bra skydd mot pisksnärtskador, SAHR2-stolarna (Saab Active Head Restraint), finns inte längre eftersom trollhätteföretaget Lear Corporation som tillverkade dem varslade alla anställda och lade ned produktionen under 2011 som en direkt följd av Saabs konkurs. Därmed har Nevs varit tvungna att hitta en ny leverantör av säten, vilket man också gjort. Det har inneburit att de gamla stolarna bytts ut mot bättre doningar med nytt, mer modernt pisksnärtskydd där hela stolen fungerar preventivt, alltså inte bara nackskyddet som tidigare.
Nya Saab 9-3 erbjuds från och med 10 december med en 220-hästars turbomaskin som vi tidigare känner igen hos märket. Dessa motorer ingick i konkursboet som Nevs köpte. I samband med den facelift som presenteras i mitten av 2014 kommer ytterligare motorer att tillgängliggöras, bland annat elmotorn som det pratats mycket om. Någon dieselmaskin är inte aktuell och inte heller Saabs fyrhjulsdrift XWD. I samband uppdateringen kommer även kombin och något senare cabrioleten tillbaka. Fotgängarskyddet lär då också vara up-to-date.
Allt om nya Saab och nya 9-3 och framtiden för företaget och bilarna kan du läsa om i Teknikens Värld nummer 1/2014 som utkommer 19 december. För att försäkra dig om att du får tidningen i din hand, slå ett öga här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se