Nya Saab 9-5 byggs av Opel 2009
Nästa generation Saab 9-5 kommer att byggas i Opels fabrik i Rüsselsheim med början under hösten 2009. Detta enligt Automotive News som även uppger att nya 9-5 ska låna många linjer från Aero X-konceptet.
Saab 9-5 är sedan mycket länge redo för avlösning. Den ”osminkade” bilen såg världens ljus redan 1997. Sedan dess har det spacklats och ritats om nästan till oigenkännlighet. Men framförallt har det sålts bilar. Saab 9-5 fortsätter att locka de svenska kunderna trots sin ålder. Men nu kan det ändå vara dags för avlösning snart. Om Automotive News källor stämmer kommer den nya generationens 9-5 redan efter sommaren nästa år. Källorna säger även att 9-5 emigrerar till Opels fabrik i Rüsselsheim. För ett tag sedan berättade vi att nästa Saab 9-3, i motsats till vad som tidigare antagits, kommer att byggas i Trollhättan. Nu verkar det alltså som att Trollhättan vinner 9-3 men förlorar 9-5.
9-5 uppges debutera på Frankfurtsalongen i september nästa år och börja säljas mot slutet av året. Självklart ska nya 9-5 gå att få med Saabs nya och kritikerrosade fyrhjulsdriftssystem XWD och den elektroniska differentialen eLSD. Lita på att de flesta och de bästa motoralternativen blir etanolvarianter.
Anledningen till Rüsselsheim-flytten är att nya 9-5 kommer att byggas på GM:s framhjulsdrivna Epsilon II-plattform. Denna plattform har redan debuterat i form av Opel Insignia som byggs i Rüsselsheim. Av logiska skäl blir det därför både billigare och enklare att även bygga nya 9-5 i Rüsselsheim. För att 9-5 inte ska bli för lik Insignia ska 9-5 bli en hårdare och mer sportig bil än sitt tyska syskon, bland annat med ett nytt styrsystem. Utsidan kommer att hämta mycket inspiration från Aero X-konceptet som fick enormt mycket uppmärksamhet när det presenterades. Vi kan väl bara hoppas att dessa uppgifter stämmer. En ny och fräsch 9-5 som dessutom ser ut som Aero X kommer säkerligen att bli en stor och välbehövlig framgång för Saab.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se