Nya Saab 9-5 får 1,6-liters turbomotor
Tidigare rapporter har sagt att nya Saab 9-3 och 9-1 blir mindre än väntat. Nu verkar det som att även nästa 9-5 blir mindre, åtminstone motormässigt. Nya uppgifter säger att nästa 9-5 får en liten turbomatad 1,6-liters motor som instegsalternativ.
Saab 9-5 är sedan mycket länge redo för att efterträdas av en ersättare. Den ”osminkade” bilen såg världens ljus redan 1997 och har sedan dess sminkats nästan till oigenkännlighet. Men avlösningen dröjer ännu på sig. Enligt de senaste uppgifterna kommer en ny 9-5 någon gång under hösten 2009 och när det gäller nästa 9-5 verkar det som att Saab väljer en något annorlunda strategi. Eftersom nästa 9-5 ska bygga på Epsilon II, samma plattform som ligger till grund för Opel Insignia, blir bilen aningen större än dagens modell. Saab ser detta som en fördel då avsikten är att distansera 9-5 från den mindre 9-3. Men samtidigt som själva bilen växer väljer Saab att ge den mindre motorer.
Enligt brittiska Channel 4 är Saab djärva nog att låta en liten 1,6-liters motor agera instegsmotor i nästa 9-5. Massiv turboladdning ska dock se till att effekten inte blir långt ifrån den nuvarande instegsmotorn. Utöver 1,6-liters motorn ska motorutbudet utgöras av minst en dieselmotor och även den välkända 2,8-liters V6:an från GM:s stora lager. En av de dieselmotorer som kan bli aktuella för 9-5 är GM:s V6-motor på 2,9 liter . Självklart ska Saab även i fortsättningen profilera sig som ett miljömärke med en mängd E85-anpassade motorer till nästa 9-5. För Saabs skull får vi hoppas att etanoltrenden håller i sig även om ett år. Det fina fyrhjulsdriftssystem som debuterade i 9-3 kommer Saab med all sannolikhet att bygga vidare på för att passa nästa 9-5. Vi kan nog även förvänta oss en högbyggd crossoverversion av nästa 9-5, i likhet med den 9-3X som avslöjades nyligen.
Channel 4 uppger att 1,6-liters motorn även ska ta plats i nästa 9-3 som tros komma 2010 eller 2011. Som vi har berättat om tidigare ska nästa 9-3 dela plattform med Opel Astra och även Chevrolet Cruze. Tillverkningen förläggs till svenska Trollhättan-fabriken.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se