Nya Seat Ibiza officiell
Femte generationen av Seats småbil gör debut – och det rör sig faktiskt om en helt ny bil. Den första från Volkswagen-koncernen att bygga på en ny plattform dessutom.
Ibiza har nu presenterats i sin femte upplaga. Modellen är Seats viktigaste och har till dags dato sålt i 5,4 miljoner exemplar och exporterats till 75 länder. Hela 80 procent av bilarna går på export.
Nya Ibiza är 87 millimeter bredare och har 95 millimeter längre axelavstånd än föregångaren (totalt 256,4 cm). Den är även kortare och lägre poängterar Seat men det handla blott om två respektive en millimeter på de punkterna.
Ibiza är rymligare invändigt än utgående generation med 35 millimeter mer benutrymme och 17 millimeter förbättrad takhöjd i baksätet. Fram har takhöjden ökat med 24 millimeter. Bagageutrymmet har vuxit i volym med 63 liter och rymmer totalt 355 liter.
Historik
Modellen Ibiza debuterade 1984 när Seat samarbetade med Fiat. Modellen baserades på Fiat Ritmo men motor och växellåda var vidareutvecklade av Porsche. Karossen ritades av Italdesign och var ursprungligen tänkt för andra generationen Golf. 1986 blev Volkswagen huvudägare av Seat varför andra generationen Ibiza från 1993 helt baserades på Volkswagen-komponenter.
Seat har visat sig vara mästare på att kalla sina bilar för nya när det egentligen handlar om justeringar men detta är en helt ny Ibiza. Dessutom den första från Volkswagen-koncernen att bygga på den nya plattformen MQB A0 vilket sägs göra nya Ibiza mer vridstyv och mer komfortabel än tidigare version.
Modellen kommer endast i femdörrarsutförande men i fem utrustningsnivåer och med en mängd motoralternativ av såväl bensin- som dieseltyp men även med ett gasalternativ. Motoralternativen lyder som följer:
Trecylindriga 1,0 TSI med antingen 95 eller 115 hästkrafter, fyrcylindriga 1,5 TSI med 150 hästkrafter (kommer senare under 2017), 1,6 TDI med antingen 80, 95 eller 115 hästkrafter samt CNG-gasdrivna 1,0 TSI med 90 hästkrafter.
Växellådorna har fem eller sex lägen beroende på motor. Som alternativ finns även en sjustegad dubbelkopplingslåda.
Formen andas onekligen Ibiza även om kanterna har blivit vassare och bilen över lag ger ett betydligt lägre och mindre bulligt formspråk – vilket främst märks i profil. Invändigt känns formen verkligen modern. Ja, nästan i den omfattning att den nyligen (nåja) lanserade Ateca känns som gårdagens bröd.
Nya Ibiza ärver förar- och säkerhetsteknik från suven Ateca vilket bland annat omfattar Traffic Jam Assist, Emergency Assist, adaptiv farthållare, dödavinkel-varnare och autobroms.
Nya Ibiza kommer att ha sin publika debut under Genèvesalongen i mars. När modellen kommer till Sverige och i vilka versioner återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se