Nya Skoda Fabia officiell – större men varken hybrid eller diesel
Skoda byter plattform för sin populära småbil Fabia som därmed växer. Men det blir ingen hybriddrivlina utan enbart bensinmotorer. Det här är fjärde generationen av modellen Fabia.
Att elektrifiera motorerna i Skoda Fabia anses vara för dyrt. Därmed nöjer sig Skoda med två olika bensinmotorer i fjärde generationen Fabia. Det blir en trecylindrig motor utan turbo och två olika effektuttag samt en trecylindrig motor med turbo, även den med två olika effektuttag, samt en fyrcylindrig motor med turbo under motorhuven Som mest kan du få 150 hästkrafter och motorn paras då med en sjustegad DSG-automatlåda. Nöjer du dig med tre cylindrar stannar maxeffekten på 110 hästkrafter med automatlådan som tillval.
I stället för elektrifiering satsar Skoda på att låta Fabia växa. Nya Fabia ska byggas på VW-gruppens MQB-A0-plattform vilket bland annat betyder att den blir 110 millimeter längre än föregångaren. Nya längden är 4 108 millimeter med en hjulbas på 2 564 millimeter. Därmed har nya Fabia längre avstånd mellan hjulaxlarna än modellen Octavia hade 1996, och numera är den dessutom större än Volkswagen Polo som ”bara” är 4 053 millimeter lång. Bagageutrymmet tjänar på den längre hjulbasen och nya Fabia sväljer 50 liter mer last än föregångaren, nu 380 liter. Därmed har nya Fabia ett lika stort bagageutrymme som flera av de dyrare kompaktmodellerna ((C-segmentet).
Avancerad teknik
Skoda plockar in det mesta av tekniken och finessen från storasyskonet Octavia. Bland annat känner vi igen pekskärmen på 9,2 tum som sticker upp ur instrumentbrädan. Vill du spara lite pengar erbjuds två olika mindre bildskärmar. Värstingvarianten har ljudsystem från Amundsen och geststyrning.
När VW-gruppens ”virtual cockpit” presenterades i Audi för många år sedan var det en stor sensation. Nu sitter samma teknik med en bildskärm på 10,25 tum i billiga Skoda Fabia.
Skoda erbjuder också en rad assistanssystem i nya Fabia, bland annat filkörningsassistans, skyltläsning och adaptiv farthållare. Nya Fabia har också parkeringsassistans och döda-vinkel-varning. Värme i ratten och stolarna kommer att glädja svenska bilägare.
Utgående Fabia presenterades 2014 och blev snabbt en av Europas mest sålda småbilar.
I fjol fick Fabia nöja sig med tionde plats bland småbilarna i klassen men var då också äldre än flera konkurrenter. Allra bäst sålde Fabia hemma i Tjeckien följt av Tyskland och Polen.
Skoda ska fortsätta att bygga Fabia i sin fabrik i tjeckiska Mlada Boleslav.
En kombiversion sägs vara aktuell även i detta nya generationsutförande, dock påstås den dyka upp tidigast 2023. Det får oss att misstänka att det kanske inte alls blir en ny Fabia Combi då den har sålt mediokert.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se