Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Skoda Fabia officiellt presenterad

15 år efter Fabias inträde i bilvärlden som ersättare till Felicia är det nu dags för tredje generationen att ge sig till känna. Snålhet, rymlighet, tuffhet och valbarhet är några av egenskaperna som har vässats.

Skoda Fabia generation ett, en bil som fortfarande syns på våra gator relativt ofta, kom redan i december 1999, ett och ett halvt år innan föregångaren Felicia lades ned för gott. Generation två kom 2007 och rörde om i småbilsklassen. En trevlig bekantskap tyckte vi på Teknikens Värld när det vankades test då för sju år sedan. Nu är det dags för tredje generationen och som ett litet crescendo inför den stora världspremiären på bilsalongen i Paris i oktober och efter teaserbilderna förra veckan väljer tjeckerna nu att visa upp nya Fabia i form av två bilder (som vi har förvandlat till fler än så) samt med lite information från Skodas designchef Jozef Kaban.

Som vi kan se på bilderna följer Fabia i samma formmässiga fotspår som sina större syskon Rapid och Octavia. Linjerna är till större del desamma på Fabia och fronten med sin utdragna grill som flankeras av breda strålkastare känns lätt igen från de nya tjeckiska bilar som vi ser på gatorna i dag. Strålkastarna är dock lite hårdare utmejslade och med sina svarta insatser ger det en mer arg blick. Främre stötfångaren med tillhörande dimljus skiljer sig en del från både Octavia och Rapid, så även huven vars yttre veck inte alls är lika förutsägbara som hos storasyskonen.

I rumpan möts vi av Skodas senaste med de karaktäristiska, diagonala vecken som inramar ytan där registreringsskylten sitter. Bakljusen följer samma skarpa design som på de båda tidigare nämnda och stötfångaren i princip likaså, bortsett från reflexglasen som inte finns på Fabia men som finns på Octavia.

Betraktar vi nya Fabia från sidan möts vi två linjer vi inte känner igen. Dels vecket vid dörrarnas nederkant och dels midjevecket mellan rutor och dörrhandtag. Sistnämnda är utfört på ett lite speciellt vis med utbuktning över dörrarna. Jozef Kaban nämner i pressmeddelandet om att vecken ska skapa ett spel mellan ljus och skuggor, vilket just denna detalj skapar, något som är hämtat från konceptbilen VisionC från Genèvesalongen i våras och som var ett smakprov på Skodas kommande designspråk. Nya Fabia är alltså första bilen att börja anamma det nya tänket.

Jozef Kaban, Skodas designchef

Jozef Kaban berättar också att nya Fabia, som baseras på en kombination av Volkswagen-gruppens PQ26- och MQB-plattformar, är lägre men bredare än tidigare, men samtidigt också rymligare. Lastutrymmet ska vara bäst i klassen och kupéutrymmet för de åkande både bredare och längre än i dag.

Samtidigt som volymen har ökat ska förbrukningen ha sänkts. Upp till 17 procent snålare får vi reda på att nya Fabia är. Sedan tidigare vet vi att bensinmotorerna kommer att utgöras av tre- och fyracylindriga doningar på mellan 60 och 110 hästkrafter medan en 1,4-litersdiesel kommer att ersätta tidigare 1,6:an. Tre olika effektuttag kan den fås i, från 75 till 105 hästkrafter. En GreenLine-version av denna, som lanseras lite senare, blir snåljåpen i gänget. 0,31 liter per mil och 82 gram koldioxid per kilometer.

Nya Skoda Fabia, som har en torrvikt på under ett ton (980 kilo för att vara exakt), ska erbjudas med 15 olika exteriörkulörer samtidigt som fler färger på detaljer så som tak, ytterbackspeglar och fälgar ska finnas tillgängliga för att köparna ska kunna göra sin bil med personlig. Tre olika utföranden/linjer kommer man att kunna välja mellan och en rad nya förarhjälpsystem kommer att ta plats i Fabia för första gången. MirrorLink för att koppla ihop din smarta telefon med bilen är en annan nyhet för Fabia som blir första Skoda-modell med tekniken.

Mer om nya Skoda Fabia får vi när vi närmar oss bilsalongen i Paris i oktober.