Nya Skoda Octavia officiell – fakta och bilder
Stor världspremiär för nya Skoda Octavia är det inte förrän i vår men redan nu låter tjeckerna ha en liten smygpremiär. Nya Octavia bjuder på helt nya former, större innerutrymmen, 102 kilo lägre matchvikt, låga utsläpp på 89 g/km och mycket mer.
Nya Skoda Octavia har varit ett hett villebråd de senaste månaderna. Spionbilderna har svämmat över våra inkorgar och smygtagna bilder i Sydamerika har avslöjat större delen av bilens former. Skoda har dessutom varit frikostiga i form av lite ”teaserbilder” som visat upp detaljer på bilen.
Men nu är den officiell – nya Octavia – och Skoda bjuder på flertalet bilder och en hel del fakta när det nu vankas smygpremiär knappt tre månader innan den stora publika premiären på bilsalongen i Genève i mars 2013.
Denna tredje generation Octavia bjuder på ett betydligt större steg rent visuellt jämfört med vad andra generationen bjöd på när den avlöste första. Nya Octavia är full av Skodas nya designspråk som innehåller betydligt mer strikta linjer och planare ytor. Det är inte första gången vi ser formspråket då vi redan sett det på Rapid som presenterades tidigare i år. Skoda berättar att man jobbat mycket med formspråket för att få nya Octavia att se mer exklusiv och kraftfullare ut. Och visst kan man påstå att man har lyckats då formerna är betydligt närmare de man hittar hos koncernsyskonen Volkswagen och Audi.
Det nya utseendet till trots känner vi igen flertalet detaljer som gör en Octavia till just en Octavia. Inte minst de C-formade bakljusen. Notera C-stolparnas nya utformning där bakdörrarnas bakkant har dragits upp, snett bakåt. Ett helt nytt tilltag som ger ett sportigare intryck.
Även om Skoda inte nämner någonting om det så vet vi att nya Octavia baseras på Volkswagen-koncernens nya flexibla plattform MQB som redan används till nya Audi A3, Seat Leon och Volkswagen Golf.
Nya Octavia är 90 millimeter längre än sin föregångare vilket ger en totallängd på 465,9 centimeter. På bredden är den 181,4 centimeter vilken är 45 millimeter bredare än tidigare. Hjulbasen har ökat med hela 108 millimeter till 268,6 centimeter vilket inte bara ger bilen kortare överhäng fram och bak utan också betydligt bättre innerutrymmen, främst i baksätet. Utrymmen för knän, armar och huvud har ökat i såväl fram- och baksäte. Bagageutrymmet har dessutom vuxit med 30 liter vilket innebär 590 liter totalt. Det är enligt Skoda bäst i klassen.
Trots att Octavia nu är större än någonsin och innehåller mer teknik har den blivit lättare än tidigare. Upp till 102 kilo lättare för att vara exakt, beroende på motor- och utrustningsalternativ. Detta har möjliggjorts med hjälp av lättviktsmaterial som aluminium och höghållfasthetsstål i kaross, chassi och andra komponenter.
Åtta motorer är aktuella när nya Octavia lanseras. Fyra bensinversioner och fyra dieselversioner. Snålast är 1,6 TDI GreenLine med 110 hästkrafter som nöjer sig med 0,34 liter diesel per mil vilket motsvarar 89 gram koldioxid per kilometer. I andra änden av skalan hittar vi en 1,8-liters TSI-bensinmotor med 180 hästkrafter.
Alla motoralternativ, bortsett från instegsversionerna på både bensin- och dieselsidan, kan köpas i så kallade Green tec-utföranden . Då ingår start/stopp-teknik och bromskraftåtervinning som sparar ytterligare bränsle.
Manuella växellådor eller dubbelkopplingslådor finns att tillgå beroende på motoralternativ.
Så småningom kommer även en gasversion av nya Octavia samt en Octavia RS som enligt förhandssnacket hamnar på 220 hästkrafter eller strax däröver. Fyrhjulsdrift finns inte tillgängligt vid lanseringen nästa år men är på gång inom kort.
Fem stjärnor i Euro NCAP är att vänta, något annat skulle vara en överraskning. Skoda har jobbat hårt på att få nya Octavia säkrare. Flera säkerhetssystem har implementerats i en Skoda-modell för första gången. Exempel är den aktiva huven som skyddar fotgängare vid påkörning, nio krockkuddar inklusive knäkrockkudde och sidokrockkuddar även i baksätet, panikbromsfunktion, filvarningssystem och trötthetsvarnare. Farthållare med avståndsradar som håller konstant avstånd till framförvarande fordon, parkeringsassistans som parkerar bilen till dig samt ljusassistent som slår av och på helljuset automatiskt är andra nyheter i nya Octavia. Ett system som kan läsa av trafikskyltar kommer också så småningom. Öppningsbart panoramaglastak finns däremot som tillval redan vid lanseringen, liksom en rad olika smarta prylfack och lastsäkringsanordningar i kupé- och bagageutrymmet. Isskrapa ingår också i nya Octavia. Den finns smart placerad i bränslelocket.
När det är publik världspremiär på bilsalongen i Genève i mars 2013 är det också premiär för kombiversionen Octavia Combi.
Försäljningen av halvkombiversionen påbörjas i Sverige vecka 12 nästa år men går att beställa redan från och med vecka 10. Kombiversionen lanseras i Sverige först i juni, nämligen i vecka 24.
Några prisuppgifter finns ännu inte men Skoda lovar att Octavia fortsatt ska vara mycket bil för pengarna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se