Nya Smart Fortwo och Forfour officiella – alla bilder och fakta
Efter att ha omtalats en lång tid har till slut nya generationen av Smart Fortwo, och den nya syskonbilen Forfour blivit helt officiella. Vi har alla bilder och fakta om den helt nya modellen.
Den utgående generationen av Smart Fortwo kom 2007 och har alltså hunnit bli sju år gammal när nu ersättaren, den tredje generationen i ordningen är på väg in. Kanske är avlösningen behövlig – förra månaden nyregistrerades bara en enda Smart i Sverige, och märket har den föga smickrande jumboplatsen i topplistan på Sveriges mest sålda märken (vilket vi kunde berätta om i förra veckan).
Nya Smart följer samma koncept som föregångarna. Kort, högbyggd, och med trecylindrig svansmotor. Men trots likheterna är det en helt ny modell det rör sig om – och för första gången kommer nu även en fyrdörrarsmodell på samma grund som Fortwo. Denna får det nygamla namnet Forfour – som somnade in med den floppartade syskonbilen till Mitsubishi Colt 2006, men nu alltså återupplivats.
Trots en helt ny modell är den kanske viktigaste siffran i Smart-sammanhang, totallängden på bilen, oförändrad. Smart Fortwo mäter fortfarande 269 centimeter i längd. Bredden är 166 cm och höjden 155. Samma mått gäller för Forfour, med undantag för längden, där tillskottet av två dörrar och sittplatser gjort att totallängden är 349 cm.
Precis som tidigare är det alltså trecylindriga motorer som gäller, längst bak i bilen. Tre alternativ kommer att finnas, en enlitermotor på 71 hästkrafter (52 kW), en turbomatad 0,9-litersmotor på 90 hästkrafter (66 kW) samt en instegsbensinare på 60 hästkrafter (45 kW) som kommer att dyka upp några månader efter de två förstnämnda. Alla motoralternativ går att välja med manuell femväxlad låda eller sexväxlad dubbelkopplingslåda.
Vad gäller säkerheten hävdar Smart att bilen ska ha presterat bra i krocktester mot de större koncernsyskonen Mercedes S-klass och C-klass. I säkerhetsutrustningen finns både filbytesvarnare och kollisionsvarningssystem som tillval, samt ett system för att motverka sidvindseffekter standardmonterat. Det sistnämnda systemet aktiveras i farter över 80 km/h och ingår i samma enhet som bilens antisladdsystem.
Smart har fortsatt även olika däckdimensioner bak och fram – vilket enligt Smart själva ska bidra till att bilens vändcirkel blir liten. För Smart Fortwo är vändcirkelns diameter mellan trottoarkanter endast 6,95 meter. Forfour har 8,65 meter i samma siffra. Produktionen av nya Smart kommer ske i samma fabrik som tidigare i Hambach i Lorraine, Frankrike.
Det är heller ingen hemlighet att utvecklingen delats med likaledes franska Renault, vars nya Twingo delar samma grund som nya Smart. Lanseringen av Smart Forfour och Fortwo i Europa kommer att ske i november. Priserna ska ligga i linje med dagens prisnivå på Smart, och tillägget från Fortwo till Forfour ska bara vara omkring 6 000 kronor.
Alla bilder på nya Smart Fortwo och Forfour hittar du i galleriet här nedan. (Inom kort, galleriet uppdateras)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se