Nya sportiga Nissan Z officiell
Nissan visar upp produktionsversionen av Z Proto – efterträdaren till 370Z. En sportcoupé med V6, turbo och över 400 hästkrafter.
När Nissan under 2015 presenterade konceptbilen Gripz sades det att den skulle bli den nästa Z-modellen. En crossover! Något som tacksamt nog inte skedde då nya Nissan Z liksom sina föregångare är en bakhjulsdriven tvådörrarscoupé. Den sjunde generationen i ordningen sedan 240Z gjorde entré 1969.
Redan för knappt ett år sedan visade Nissan upp Z Proto, en konceptbil som gav oss en första titt på den kommande sportbilen och den produktionsfärdiga versionen är konceptbilen ovanligt trogen.
Nya Nissan Z har inspirerats av tidigare generationer där de tydligaste linjerna påminner om det nu över 50 år gamla originalet. En lång huv med de ovala stålkastarna placerade långt ut mot kanterna och en taklinje som glider över till en halvkombibaklucka som möter en diskret spoiler längst bak. Nedanför spoilern verkar inspiration ha hämtats från 1990-talets värsting 300ZX med den svarta panelen som huserar röda LED-ljus uppdelade i fyra. Jämfört med den nu lastgamla föregångaren 370Z ger nya Z ett mer moget intryck där linjerna känns mer sansade.
Instrumentbrädan kröns liksom föregångaren och originalet av tre rundlar som huserar mätare för turbotryck, turbohastighet och voltmätare. Medan resten av interiören känns avsevärt mycket modernare med en åttatums infotainmentskärm i mitten, en större niotums finns som extrautrustning, och även instrumenteringen är helt digital enligt senaste mode. Sportstolarna är liknande de som hittas i flaggskeppet GT-R och den korta växelspaken är sammankopplad med en manuell sexväxlad låda i standardutförande. Även en nioväxlad automatlåda där båda har launch control-funktion och den förstnämnda har automatisk mellangasassistans.
Framåtdrivning står en treliters V6 med dubbelturbo för och total effekt är 405 hästkrafter och 475 newtonmeter vid 5 600 r/min. Drygt 60 hästar mer än föregångarens värstingversion Nismo. Kraften skickas till bakhjulen men någon 0-100 km/h-tid delar Nissan inte med sig av i nuläget. Endast att nya Z ska vara cirka 15 procent snabbare än modellen den ersätter. Något som borde betyda omkring 4,5 sekunder.
Även om plattformen i grunden bygger på den från 370Z ska Nissan ha förbättrat bland annat vridstyvhet, fjädring samt en servostyrning som ska ge ”en mer mekanisk känsla”. Standardversionen av nya Z rullar på 18-tumshjul som är klädda med 245/45 R18-däck medan den vassare Performance-versionen är utrustad med 19-tummare som har 255/40 R19-däck fram och 275/35 R19 bak. Utöver det har Performance även läderklädsel, en annan spoiler och diffbroms. Utöver det finns även Proto Spec som är ett paket med vissa detaljer från konceptbilen. Som bland annat gula bromsok med Z-logotyp, bronsfärgade fälgar och gula sömmar i inredningen. Den är i nuläget begränsad till 340 exemplar.
Nya Z-modellen mäter 438 centimeter på längden, 184 på bredden och 132 på höjden samt har en hjulbas på 255 centimeter. Alltså samma axelavstånd som föregångaren men tre centimeter kortare. Nissan Z har även säkerhetsutrustning som autobroms med fotgängaravkänning, döda vinkel-varnare, filhållningsassistans, adaptiv farthållare och varning för korsande trafik bakifrån.
I nuläget är nya Nissan Z aktuell för USA-marknaden i början av 2022 där priset kommer att starta på omkring 40 000 dollar, cirka 350 000 kronor. Om eller när den kan tänkas bli aktuell för den europeiska marknaden och vad den kan tänkas kosta här är i nuläget oklart.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se