Nya Subaru Impreza för Europa officiell – fakta och bilder
Nu äntligen är det Europas tur att få ta del av nya Subaru Impreza. Just nu står den utställd på bilsalongen i Frankfurt.
Det må kännas gammal redan, men faktum är att nya Subaru Impreza inte har anlänt europeisk mark förrän nu. Japanerna fick ta del av den redan i mars 2016 och amerikanerna fick den i juli tidigare i år. I både Japan och USA presenterades nya generationen som halvkombi och kombi. För europeisk del är det bara halvkombin som är aktuell.
Nya Impreza har fått stå till sidan för nya XV:s inträde på den europeiska marknaden. Men nu är det alltså dags för den lite ”sportigare versionen” som, precis som XV eftersom de båda är syskon, baseras på märkets nya plattform Subaru Global Platform. Med plattformen blir nya Impreza med vridstyv och lättare, men även betydligt mer säker. Subaru har tidigare sagt att med den som bas ska de kunna erbjuda ”världens högsta säkerhet”. Och det har ju visat sig att Subaru inte är ett överdrifternas företag. Nya Impreza, och XV, gjorde extremt bra ifrån sig i JNCAP, Japans motsvarighet till Euro NCAP. I de japanska krocktesterna nådde de båda modellerna högre säkerhetsbetyg än någon annan tidigare krockad bilmodell.
Nya Impreza, som har vuxit några få centimeter jämfört med föregångaren, har förutom krocksäker konstruktion även en rad tekniska finesser som ska motverka olyckor. Bland annat adaptiv farthållare med autobroms, filhållningsassistent, döda vinkel-varnare, trötthetsvarnare med mera – som standard. EyeSight är samlingsnamnet för Subarus säkerhetsfunktioner.
Två motorer presenteras med nya Impreza. Båda bensindrivna och båda förstås boxermotorer. Instegsalternativet är en 1,6-litersmaskin på 114 hästkrafter, en väldigt trött maskin i gamla Impreza, medan ”toppalternativet” har 2,0 liters cylindervolym och 156 hästkrafter.
Båda motorerna är kopplade till CVT-lådor och drivningen sker på klassiskt Subaru-vis på alla fyra hjul, symmetriskt förstås.
WRX. och WRX STI-versionen kommer senare.
Några prestandauppgifter får vi ännu inte ta del av, inte heller miljöuppgifter så som förbrukning och utsläpp.
Marknadslanseringen (i Tyskland) sker i november 2017. Priset börjar på 21 980 euro, motsvarande 209 900 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se