Nya Subaru Levorg träder fram på Tokyosalongen
På bilsalongen i Tokyo visar Subaru upp andra generationen Levorg i form av en prototyp.
Subaru Levorg presenterades för första gången på just bilsalongen i Tokyo för sex år sedan. Kort därefter gick den ut till försäljning i hemlandet och två år senare lanserades modellen i Europa, även om det inte ingick i den ursprungliga planen. I Europa fick Levorg agera ersättare till Legacy.
Under 46:e årgången av Tokyosalongen visar Subaru upp andra generationens Levorg. De kallar bilen visserligen för Levorg Prototype, men det syns tydligt att det vi ser ligger mycket nära den kommande produktionsversionen. Hur insidan ter sig får vi ännu inte se, kanske därför prototyptillägget i namnet.
Nya Levorg är väldigt likt utgående generation. Grundformerna är desamma, även många karossveck är placerade på samma ställen som tidigare. Sistnämnda är dock tydligare utmejslade och vissa har hämtat inspiration från nya Impreza, exempelvis knycken på vecket som pryder respektive framdörr.
Fronten har blivit mer utpräglad med större grill utan kromsarg men med en kromribba som löper rakt över den yta där emblemet är monterat. Strålkastarna har ny form och spoilerpartiet har helt ny design. Luftscoopet på huven har man låtit vara kvar, en detalj som Subaru under lång tid har prytt sina sportigare modeller med, inte minst rallybilarna.
Bakljusen är nya och tack vare alla nya veck på bakluckan samt det helt nya stötfångarpartiet är intrycket av modellen sedd bakifrån inte lika tamt som tidigare. Allt andas mer djärvhet, och det kanske inte är helt långsökt eftersom Subaru kallar sitt designtema för ”Bolder” (som betyder djärvare).
I dagsläget är Subaru återhållsamma med informationen om nya Levorg, men de avslöjar att den är utrustad med en ny generation EyeSight, Subarus samlingsnamn för förarassisterande system. Nya EyeSight förlitar sig till en ny stereokamera med bredare synfält (360 grader) än tidigare samt fyra radarsensorer. Bilen ska bland annat kunna assistera föraren i körningen på större vägar, bland annat med hjälp av bilens nya högdefinierade navigationssystem, samt förebygga kollisioner med korsande trafik vid exempelvis korsningar.
Motorn är en ny boxermaskin på 1,8 liter med okänt hästkraftsantal. Enligt Subaru ska motorn ”balansera acceleration och miljöprestanda på hög nivå, något som ska ge överlägsen dynamisk kvalitet med sitt starka vridmoment”.
Nya Levorg ska börja säljas i Japan under andra halvåret 2020. Med andra ord lär vi sannolikt få vänta till 2022 innan den når europeisk mark, om de nu inte får för sig att korta ned nuvarande generations europeiska livscykel.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se