Nya Subaru WRX STI officiell – 300 jämnt igen!
Nej, nya Subaru WRX STI gör inte 300 km/ vid toppfart, utan den har 300 hästkrafter precis som förra generationen. Det gäller alltså europaversionen, den som säljs i USA har nio hästar fler. Här har du fakta, bilder och film på rallykärran.
Subaru har valt bilsalongen i Detroit för att visa upp sin nya blåa, busbil WRX STI. Gamla generationen kom för inte så värst många år sen. Oktober 2010 satte den sina hjul på svensk mark för första gången. Men nu är det alltså dags för en ny generation och under maj månad 2014 är det svensk lansering.
Nya Subaru WRX STI som den presenteras i dag är enligt amerikanska specifikationer. Det betyder 309 hästkrafter och 393 newtonmeter plockade ur 2,5 liter boxerfyra med turboladdning. För europeisk del får vi nöja oss med lägre effekt men vi får högre maxvrid i gengäld. I Europa blir det 300 hästkrafter och 407 newtonmeter, alltså samma siffror som förra generationen WRX STI Racing Sedan (ja, så hette den faktiskt och satte för övrigt Ringen-rekord med Tommi Mäkinen bakom ratten) och förrförra generationen då WRX STI föregicks av modellnamnet Impreza och karossen var en femdörrars halvkombi, inte en sedan. Ännu tidigare hade den 280 hästkrafter.
Motorn kan enbart fås kopplad till en manuell sexväxlad låda, inte till en steglös CVT-låda som finns som alternativ till nya WRX som presenterades sent i höstas.
Drivningen sker så klart via alla fyra hjul, så som alla Subaru (bortsett från BRZ) men precis som med vanliga WRX ligger en viss övervikt över bakhjulen. Medan WRX driver 55 procent med bakhjulen driver nya WRX STI till 59 procent med bakhjulen, det vill säga 41 procent av drivningen sker fram. Dock är siffrorna inte huggna i sten, via en mellandifferential, DCCD, kan drivningsförhållandet justeras mellan fram- och bakaxel blixtsnabbt. Nya WRX STI är dessutom utrustad med Active Tourque Vectoring som gör kurvtagning mer följsam och samtidigt snabbare.
Den uppdaterade drivlinan ger lägre förbrukning och utsläpp och klarar de framtida Euro 6b-avgaskraven.
Styrningen är också uppdaterad jämfört med förra generationen. Så även ratten (och hela interiören för den delen) som är tillplattad i botten.
Några prisuppgifter för nya Subaru WRX STI finns inte i dagsläget.
https://youtu.be/mZcffpzUWZE?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se