Nya Suzuki Alto ska erövra världen
Nu visas den första bilden på Suzukis nya minibil Alto som ska göra debut först på Parissalongen i oktober. Nya Alto ska, precis som den gamla, erbjuda hyggliga egenskaper till ett lågt pris. Och det är hela världen som ska övertygas om dess förträfflighet.
Suzuki Alto är en av de bäst säljande bilarna i hela världen. På den kraftigt expanderande Indien-marknaden ligger den utgående generationen fortfarande i toppen av försäljningsligan. Längre ned i statistiken lurar dock nya konkurrenter från Hyundai och GM – konkurrenter som måste hållas tillbaka. Nya Altos främsta uppgift blir därför att hålla stånd mot de allt mer populära konkurrenterna. I Sverige har lilla Alto inte alls varit samma framgångssaga. Här är den kanske mest känd sedan den svenska Suzuki-agenten började importera den lilla Indien-tillverkade bilen i början av 2000-talet. Med 59 900 på prislappen marknadsfördes Alto som Sveriges billigaste bil. Priset lockade, dessvärre gjorde bilen inte det. Suzuki Alto skrämdes med obefintlig säkerhetsutrustning och en hopplöst föråldrad konstruktion. De säkerhetshöjande detaljerna bestod i princip av sidokrockskydd i dörrarna, högt monterat bromsljus och elektronisk startspärr. Sedan dess har Alto i tysthet både uppdaterats och bytts ut mot en ny generation, men försäljningsframgångarna har ändå uteblivit i Sverige.
Nu är det dags för en helt ny och betydligt fräschare Alto. På förra årets Auto Expo i New Dehli visades konceptet A-Star, som i mångt och mycket var en föregångare till nya, den sjunde generationens Alto. Och visst går det att se likheter mellan de två, även om formerna från konceptet har slätats ut rejält. Suzuki förväntas bygga två olika versioner av Alto, en lågbudgetversion som ska byggas av det indiska dotterbolaget Maruti i en fabrik i indiska Manesar och en globalt inriktad version som sätts ihop i Japan. Instegsmotorn för båda versionerna blir en riktig snålvarg. Det rör sig om en 1,0-liters bensinmotor tillverkad i aluminium som ska leva upp till de kommande Euro 5-normerna och släppa ut strax under 109 gram koldioxid per kilometer.
Än så länge är informationen om nya Alto mycket knapphändig. Men det vi vet hittills borgar för att Suzuki kan ha en riktig storsäljare på gång, kanske till och med i Sverige. En liten och lätt konstruktion med en supersnål motor förpackat i ett hyggligt snyggt skal ligger helt rätt i tiden och kommer troligtvis att göra det även i början av nästa år när Alto lanseras globalt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se