Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100610-nya-suzuki-swift
100610-nya-suzuki-swift
100610-nya-suzuki-swift
100610-nya-suzuki-swift

Nya Suzuki Swift presenterad i helfigur

Nu visar Suzuki en helt ny generation Swift. Den sjätte i ordningen är mycket lik den femte men under karossen är det en lättare, styvare, snålare, renare och roligare Swift.

  Nya Suzuki Swift avslöjades redan tidigare i veckan, dock var det bara rumpan fotades när den hängde ut från ett transportflak. I dag var det dags för den officiella premiären på Suzukis fabrik i ungerska Esztergom där nya Swift ska sättas ihop. Nya Swift bygger på en het ny plattform som är aningen större än den gamla. Hjulbasen växer med 50 millimeter och totallängden ökar med 90 till totalt 3 850 millimeter. Den är dessutom aningen högre (10 millimeter och lite högre (5 millimeter).

Även om nya Swift vid en första anblick lätt kan förväxlas med den gamla så rör det sig om en helt ny bil och om man tittar noga så framträder alla nya karosslinjer. Utan att gå in på detaljerna säger Suzuki att den nya konstruktionen är såväl lättare och som mer vridstyv än den gamla. Gamla Swift har ett erkänt roligt väguppträdande så kanske kan vi se fram emot en ännu roligare Swift.

Inledningsvis ska Swift säljas med två motorer; en bensinare och en diesel. Bensinmotorn är en 1,2-litershistoria med variabla ventiltider (Dual VVT) och 94 hästkrafter vid 6 000 r/min. Det maximala vridmomentet på 118 Nm är tillgängligt vid 4 800 r/min. Den nya 1,2-litersmotorn är därmed aningen starkare än den utgående 1,3-litersmaskinen. Vid blandad körning vill 1,2-litersbensinaren ha 0,5 l/mil, då släpper den även ut 116 g/km. Motorn kan fås i kombination med såväl manuell som automatisk växellåda.

Dieselalternativet är en 1,3-litersmotor som drar 0,41 l/mil och släpper ut endast 109 g/km. Suzuki uppger inte hur stark denna uppdaterade dieselmotor är men de säger att motorstyrningen har gjorts mer precis samtidigt som den inre friktionen har minskats. Nya Suzuki Swift börjar säljas under hösten.     

Läs mer

Test och provkörningar