Nya Toyota Aygo biffar till sig
Toyotas senaste variant av Aygo har ett särpräglat utseende som får den att sticka ut från mängden. Men vill man verkligen sticka ut med nya Aygo, då ska man låta tyska Musketier biffa till den.
Förra året var vi i väg och provkörde nya Toyota Aygo. Efter ett antal mil bakom ratten hade vi fallit. Medan gamla Aygo var lite snäll och tam i formerna är nya betydligt mer självsäker till det yttre samtidigt som köregenskaperna är lite mer uppfriskande, om än med något seg drivlina.
Vill man piffa till sin nya Aygo går det utmärkt eftersom tyska stylingfirman Musketier har tagit fram ett exteriörkit till modellen. Vad man får är en ”läpp” i fronten, sidokjolar, lister längs skärmkanterna, takvingeförlängare, bakre diffusor samt svarta hörndetaljer. Allt i svart förutom den bit som pryder takvingen, den är i stället i samma färg som karossen. Taket och A-stolparna har lackerats svarta.
Fälgarna är även de svarta och erbjuds i två olika varianter varav en har blankpolerad kant. 15, 16, 17 och 18 tum erbjuds.
Utöver stylingdetaljerna finns också ett grovt avgassystem med hela fyra ändpipor i krom. Dessa utlovas ge bilen ett maffigare motorljud.
Sist men inte minst så är bilen dessutom sänkt med 30 millimeter. Det lär göra bilen mer stötig än vad den redan är i originalutförande, dock gäller det främst på lite sämre vägar.
Små men relativt enkla förändringar för att få nya Aygo att se biffig och snabb ut. Men snabb, det är den fortfarande inte. Under huven sitter det trecylindriga kraftpaketet på 69 hästkrafter, helt oförändrad. 0-100 km/h på 14,2 sekunder och 160 km/h i toppfart.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se