Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Toyota

Nya Toyota Aygo som förhöjd konceptbil

Aygo X prologue heter den bil som Toyota i dag visar upp som en förhandstitt inför vad som komma skall i form av en ny A-segmentare. Helt enkelt nya Toyota Aygo.

En tredje generation Toyota Aygo är på väg att rulla ut på vägarna. Första generationen kom 2005 och hade då två franska syskon i form av Peugeot 107 och Citroën C1. Trion hade en rad gemensamma egenskaper utöver att vara små och smidiga, bland annat var krockskyddet undermåligt och efter en uppdatering under 2012 granskade Euro NCAP återigen de tre småbilarna som än en gång fick kritik för krockskyddet.

2014 var det dags för andra Aygo-generationen att göra entré med ett klart tuffare yttre än tidigare och en tydlig igenkänningsfaktor i det ”kryss” som prydde fronten. ”Krysset” tonades ned vid ansiktslyftet 2018.
Återigen hade Aygo två franska syskon. Citroën C1 gjorde som Aygo, behöll sitt namn, med Peugeot 107 valde ett namnbyte – till 108.

Känns lackeringen i svart och rött igen? Du kanske tänker på Peugeot 308 R Concept från 2013 som var lackerad på ett mycket likartat vis.
Känns lackeringen i svart och rött igen? Du kanske tänker på Peugeot 308 R Concept från 2013 som var lackerad på ett mycket likartat vis.
Känns lackeringen i svart och rött igen? Du kanske tänker på Peugeot 308 R Concept från 2013 som var lackerad på ett mycket likartat vis.
Kaxig ”stance” som sannolikt inte behålls fullt ut till produktionsbilen.
Kaxig ”stance” som sannolikt inte behålls fullt ut till produktionsbilen.
Kaxig ”stance” som sannolikt inte behålls fullt ut till produktionsbilen.
I bakre ”hasplåten” under stötfångaren finns ett uttag där en cykelhållare kan fästas.
I bakre ”hasplåten” under stötfångaren finns ett uttag där en cykelhållare kan fästas.
I bakre ”hasplåten” under stötfångaren finns ett uttag där en cykelhållare kan fästas.
1 AV 3
Känns lackeringen i svart och rött igen? Du kanske tänker på Peugeot 308 R Concept från 2013 som var lackerad på ett mycket likartat vis.
Foto: Toyota
2 AV 3
Kaxig ”stance” som sannolikt inte behålls fullt ut till produktionsbilen.
Foto: Toyota
3 AV 3
I bakre ”hasplåten” under stötfångaren finns ett uttag där en cykelhållare kan fästas.
Foto: Toyota

Inom kort är det dags för en tredje generation Aygo att ta vid, men den kommer att ta sig an framtiden på egen hand. De franska syskonen kastar nämligen in handdukarna, vilket meddelades redan under 2018. Toyotas och PSA:s joint venture-samarbete Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, inklusive den tjeciska fabriken, gick den 1 januari 2021 över till att bli en del av Toyota Motor Europe. Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech har därmed blivit Toyota Motor Manufacturing Czech, helt utan PSA:s inblandning.

I dag får vi se hur Toyota tänker sig nya Aygo, de visar nämligen upp konceptbilen Aygo X prologue som du ser på bilderna i denna artikel.
Vad gäller formerna får vi lov att säga att de är ett ganska stort steg från dagens Aygo. Enligt Ken Billes, assisterande designchef vid Toyotas europeiska designkontor, vill det japanska märket bevisa att även en liten bil kan ha kraftfull personlighet.
Designchef Lance Scott fyller i med att säga:

– Glädje och lekfullhet har alltid varit en hjärtesak för Aygo. Nu har vi adderat en nypa heta kryddor till dess DNA.

Den spionbild på nya Aygo som vi visade er i fjol. Foto: @ i_m_stevo / CarPix

Vad gäller formerna ser vi att de till stora delar är identiska med den första spionbild med nya Aygo som vi publicerade i december i fjol. Titta på fönsterlinjen och avslutningen mot C-stolpen, titta även på bakdelen som har en väldigt särpräglad form sedd snett framifrån.
Baken är typisk för Aygo med en stor glasruta, både tidigare generationerna har haft motsvarande bakruta. Bakljusen på konceptbilen bär vissa likheter med bakljusen hos utgående generation, men här har Toyota valt att låta ljusen kopplas samman genom att löpa under hela bakrutan. Det kan vara effektfullt, om det hänger med till produktion.

Nya Aygo byggs på plattformen TNGA-B som används till nya Yaris.
Nya Aygo byggs på plattformen TNGA-B som används till nya Yaris.
Nya Aygo byggs på plattformen TNGA-B som används till nya Yaris.
Volvo C30-stuk på bakrutan, säger förmodligen många. Men faktum är att samtliga Aygo-generationer har haft just stora glasytor längst bak.
Volvo C30-stuk på bakrutan, säger förmodligen många. Men faktum är att samtliga Aygo-generationer har haft just stora glasytor längst bak.
Volvo C30-stuk på bakrutan, säger förmodligen många. Men faktum är att samtliga Aygo-generationer har haft just stora glasytor längst bak.
1 AV 8
Nya Aygo byggs på plattformen TNGA-B som används till nya Yaris.
Foto: Toyota
2 AV 8
Volvo C30-stuk på bakrutan, säger förmodligen många. Men faktum är att samtliga Aygo-generationer har haft just stora glasytor längst bak.
Foto: Toyota
3 AV 8
Foto: Toyota
4 AV 8
Foto: Toyota
5 AV 8
Foto: Toyota
6 AV 8
Foto: Toyota
7 AV 8
Foto: Toyota
8 AV 8
Foto: Toyota

Motsvarande sammankoppling ser vi hos strålkastarna fram på bilen. Hela strålkastararrangemanget ser ut att vara konceptbil, inte produktionsbil. Det ser för övrigt inte alls ut som på den bil som vi såg på spionbilden, och konceptbilens speciella utformning av strålkastarna omöjliggör eventuella halogenlampor, något en enkel bil i A-segmentet högst troligen fortfarande bör kunna erbjuda på vissa marknader.

https://youtu.be/3_yDOFhIxJc

Vi ser också att Aygo X prologue har ett viss suv-stuk med breda skärmkanter och något förhöjd markfrigång. Vi tror inte att Aygo är på väg att bli en suv à la Yaris Cross, även om det ligger i tiden. Spionbilden från i fjol visade tydligt en vanlig småbil utan förhöjd markfrigång.

Räkna med att produktionsfärdiga Aygo generation tre har premiär under 2021, kanske inom de närmaste månaderna, och att marknadslanseringen äger rum sent 2021 alternativt i inledningen av 2022.