Nya Toyota Camry officiell – tuffare än någonsin
Toyota Camry är tyvärr inte Sverige-aktuell, men då modellen, som nu kommer i helt nytt utförande, är populär på andra platser, inte minst i USA, väljer vi att skriva om den ändå.
Redan när vi visade er spionbilder på nya Toyota Camry i fjol såg vi att modellen skulle bli tuffare. När den nu har världspremiär på bilsalongen i Detroit kan vi slå fast att tuffheten som doldes under maskeringen finns där. Nya Camry är nämligen betydligt sportigare till utseendet än vad modellen någonsin tidigare varit. Lite Lexus-linjer kan skönjas.
Denna nionde generation (beroende på hur man räknar kan man få fram en hel drös olika generationssiffror) byggs på Toyotas nya TNGA-plattform, en akronym som står för Toyota New Global Platform. Det betyder att nya Camry delar teknik med nya suven C-HR och med senaste Prius.
Återstår att se om Toyota Camry kan fortsätta hålla den amerikanska fanan i topp. Modellen är ju den mest amerikanska bilen av alla, den slår även självaste Ford F-150 på fingrarna i det avseendet. Med TNGA-plattformen som grund säger Toyota att deras ingenjörer har fått Camry att bli mer atletisk och mer rolig att köra än någonsin tidigare, det om något borde ge goda förutsättningar för att göra fanbärandet lättare.
Jämfört med utgående Camry-generationen har nya fått längre axelavstånd med cirka fem centimeter och för att spä på bilens tuffa utseende och samtidigt sänka tyngdpunkten har höjden kapats med ungefär 2,5 centimeter. Även huven har gjorts flackare och lägre av den anledningen. För att ytterligare vässa köregenskaperna har hela Camry-konstruktionen gjorts mer vridstyv, bland annat genom att använda en högre grad av höghållfasthetsstål i allt från kaross till chassi.
Säkerheten har också haft stort fokus vid utvecklingen av nya Camry som utrustas med Toyotas säkerhetspaket Toyota Safety Sense, i Camrys fall rör det sig om P-varianten som är mer omfattande än C.
Camry, som är USA:s bäst säljande personbil, får i och med generationsskiftet tre motoralternativ. Till skillnad från många andra motorer är dessa inte turboladdade. Utan att nämna några effektsiffror meddelar Toyota att motoralternativen består av en 2,5-liters rak fyra, en 3,5-liters V6-maskin samt en ny hybriddrivlina där en elmotor och en 2,5-liters bensinmotor paras ihop. De båda förstnämnda motorerna är sammankopplade med en nyutvecklad automatlåda med åtta växlar medan hybriddrivlinan som vanligt har en steglös CVT-låda.
Fyra olika utrustningsnivåer erbjuds – LE, XLE, SE och XSE – där de båda sistnämnda är sportigare än de övriga.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se