Nya Toyota Corolla Touring Sports officiell
Nya Toyota Auris Touring Sports visar nu upp sig, och förutom att vara en helt ny bil bär den även ett nytt namn; Corolla Touring Sports. Den ersätter inte bara föregångaren utan även tidigare storebrorsan Avensis Touring Sports.
För ett halvår sedan presenterade Toyota en helt ny generation Auris, en modell i halvkombiformat (Hatchback kallad) som ställdes ut inför publik på bilsalongen i Genève. För bara en vecka sedan skickade Toyota ut ett pressmeddelande som klargjorde att Auris som modellnamn får flytta på sig, i stället kommer nya generationen att lystra till det klassiska namnet Corolla, ett namn som pryder fler bilar i världen än något annat. Corolla är nämligen världens mest sålda bilmodell genom tiderna med över 45 miljoner exemplar sedan introduktionen 1966. Det ska dock tilläggas att modellnamnet pryder bilar i olika skepnader, främst beroende på skillnader mellan världens olika marknader.
I dag presenterar Toyota för första gången kombiversionen av nya Corolla, eller Corolla Touring Sports som japanerna benämner modellversionen, alltså den vi för bara ett litet tag sedan trodde skulle heta Auris Touring Sports.
Större än föregångaren
Toyota Corolla Touring Sports av årgång 2019 och framåt är större än utgående Auris Touring Sports. Tyvärr får vi i dag inte reda på hur lång nya generationen är, men att den är längre än föregångarens 459,5 centimeter känns ganska glasklart. Halvkombivarianten, Corolla Hatchback, har ju vuxit med fyra centimeter till totalt 437 centimeter och kombiversionen lär har ökat med minst lika många centimeter. Inte minst då axelavståndet har ökat med tio centimeter jämfört med Auris Touring Sports 260 centimeter. Corolla Touring Sport har alltså 270 centimeter mellan främre och bakre hjulaxel. Det är samma axelavstånd som hos nedlagda storebrorsan Avensis Touring Sports. Corolla Touring Sports kommer dock inte att vara lika lång som Avensis Touring Sports som mäter 482 centimeter från nos till akter. Överhängen fram och bak är betydligt kortare än hos Avensis, vilket tydligt syns på de få bilder som Toyota hittills släppt på Corolla Touring Sports. Vi skulle tippa att modellen längdmässigt placerar sig någonstans mellan 465 och 470 centimeter.
Rymligare än föregångaren
Större bil med längre axelavstånd innebär allt som oftast bättre interiöra utrymmen och i fallet Corolla Touring Sports råder det inget undantag.
Benutrymmet för baksätespassagerarna har i Auris Touring Sports inte varit toppklass, men enligt Toyota är nya Corolla Touring Sports bäst i klassen i denna gren tack vare 98,2 centimeter.
Bagageutrymmet behöver inte skämmas för sig då det rymmer 598 liter. Det kan jämföras med utgående Auris Touring Sports 530 liter och Avensis Touring Sports 543 liter. Hur mycket modellen sväljer med nedfälld baksätesrygg återstår att se, men siffran lär vara högre än föregångarens 1 568 liter och vi blir inte förvånade om kombi-Corollan även knäcker Avensis 1 609 liter. För att dra en parallell till en konkurrent i klassen; Volkswagen Golf Sportscombi rymmer mellan 605 och 1 620 liter.
Två hybridalternativ
Motorerna som presenteras till Corolla Touring Sports är desamma som till Corolla Hatchback som visades i våras, det vill säga en 1,2-liters bensindriven turbomaskin med 116 hästkrafter samt två elhybrid-drivlinor.
Instegsalternativet i sistnämnda motorkategori är 122 hästkrafter stark och utgörs av en 1,8-liters bensinmotor som samarbetar med en elmotor. Konstellationen känns igen från C-HR 1,8 HSD och Prius 1,8 HSD. Denna drivlina bjuder på snål körning, däremot är den inte så uppfriskande om det är prestanda man är ute efter.
Då är det i stället alternativ två i hybridpaletten som gäller och som riktar sig till den som vill att det ska hända mer när högerfoten trycks ned. Denna drivlina består av en nyutvecklad 2,0-liters bensinmotor som tillsammans med elmotorn levererar 180 hästkrafter. Kombinationen ska enligt Toyota bjuda på klassledande bränsleeffektivitet och prestanda med körglädje som rimmar bättre med TNGA-plattformens egenskaper (Toyota New Global Architecture, samma plattform som bland annat C-HR och Prius bygger på).
Ny teknik och utrustning
Corolla, både Hatchback och Touring Sports, har främre hjulupphängning av MacPherson-typ och bakaxeln är av en helt ny multilänktyp. Stötdämparna har ventilteknik och som tillval finns, för första gången i en Toyota av den här storleken, adaptiv stötdämpning (AVS).
Toyota säger att standardutrustningsnivån är hög i nya Corolla Touring Sports, oavsett modellversion, och att utbudet av teknik, som normalt förknippas med större och dyrare bilmodeller, blir brett. Bland annat nämner de head up-display, kraftfullt premiumljudsystem från JBL, trådlös telefonladdning och något som benämns som världens första ”3D Driver’s Meter”. Återstår att se vad sistnämnda är för något.
Som vi ser på bilderna kan Corolla Touring Sports utrustas med ett stort panoramaglastak. Man ska även kunna beställa sina nya kombi-Corolla i tvåtonslack där taket och takstolparna är lackerade i svart medan övriga karossdelar är i vald kulör. Det svarta går även igen i grillens lister.
Världspremiär och lansering
Världspremiären av Corolla Touring Sports äger alltså rum på bilsalongen i Paris i oktober. Då kommer vi att serveras mer fakta om modellen, förmodligen även ett datum för när marknadslanseringen är tänkt att äga rum. Vi tippar på en bit in på 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se